5 problémov s bicyklom, ktoré si opravíte sami
27.07.2020

5 problémov s bicyklom, ktoré si opravíte sami

V tomto článku sa dozviete, ako si poradiť so základnými problémami, ktoré sa môžu vyskytnúť počas cyklovýletov, ale aj bežné opravy či rutinné kontroly pred každou jazdou. Je jasné, že nie každý cyklista je skúseným mechanikom. Sú však veci, ktoré si dokážete na bicykli opraviť sami a nemusíte pritom navštevovať špecializovaný cyklistický servis. Ako isto viete cykloservisy môžu byť počas hlavnej sezóny vyťažené aj na niekoľko týždňov. Vedeli ste, že priemerná doba čakania na servis je až dva týždne? Práve preto sme sa rozhodli napísať jednoduchý návod, ktorý vám pomôže, ako zvládnuť najbežnejšie opravy ľavou zadnou.

1. Základná kontrola plášťa a starostlivosť o reťaz
2. Výmena duše a plášťa
3. Oprava, kontrola a nastavenie brzdy
4. Výmena reťaze
5. Montáž a demontáž pedálov

1. Základná kontrola plášťa a starostlivosť o reťaz

Základná kontrola bicykla alebo elektrobicykla pred samotnou jazdou patrí medzi najbežnejšie úkony, ktoré musí zvládnuť každý cyklista. Rozhodne nemusíte navštevovať servis, pretože dofúknutie plášťov a mazanie reťaze je elementárnou záležitosťou.

Hustenie plášťov

Dbajte na to, aby boli plášte vždy správne nahustené. To či majú optimálnu tvrdosť zistíte podľa typu a veľkosti plášťa. Všetky informácie o tlaku v psi alebo baroch sú uvedené na bočnej strane každého plášťa. Väčšina pumpičiek je určená pre univerzálne použitie, teda autoventil (označovaný AV) alebo francúzsky ventil (označovaný FV). Na všetky ostatné potrebujete špeciálnu redukciu. Ak sa chystáte jazdiť napríklad v teréne, zvoľte radšej nižšie hodnoty tlaku a naopak, ak budete jazdiť na asfalte skôr tie vyššie. Nižšie hodnoty tvrdosti plášťa v lese a na rozbitejších cestách sú vhodné kvôli lepšej stabilite a kontaktu plášťa s povrchom.

Pravidelne mazanie reťaze

Vedeli ste, že o reťaz sa musíte pravidelne starať, mazať, čistiť od prachu a nečistôt? Ak sa na to vykašlete koledujete si o problémy s celým prevodovým systémom. Najviac týmto trpí zadná stavba, teda kazeta, prehadzovačka a kľuky. V konečnom dôsledku aj vy, pretože tým zvyšujete množstvo energie vynaloženej na šliapanie a rýchlejšie sa unavíte. Odporúčame vám pravidelne kontrolovať stav reťaze. Ideálne po každých 50 až 100 km ju namažte a aspoň 2 - 3 krát za sezónu ju dôkladne vyčistíte. Postačí klasický sprej na reťaze a zubná kefka, prípadne špeciálna práčka na reťaz. Ak používate rýchlospojku reťaze, tak je údržba reťaze oveľa jednoduchšia.

Údržba a starostlivosť o bicykel

2. Výmena duše a plášťa

Výmena alebo oprava deravej duše patrí medzi základné úkony, ktoré by mal ovládať každý cyklista. V prvom rade zhodíte koleso z ráfiku a vyberiete dušu. Dajte pozor na brzdy, V-brake uvoľníte čeľuste, tak že ich stlačíte proti sebe a vytiahnete z drážky. Ak máte kotúčové mechanické alebo hydraulické brzdy, tak koleso jednoducho vytiahnite a do prasiatka vložte zátku. V druhom kroku zhodíte plášť a duše pomocou montpáky. Vykonajte to tak, aby ste nepoškodili ráfik alebo nezlomili ventil duše.

V treťom kroku nájdite dieru a zalepte ju. Tento krok je veľmi jednoduchý na detekciu defektu vám postačí sluch alebo vedro s vodou. Na lepenie budete potrebovať špeciálnu lepiacu sadu s presným postupom lepenia. Úplne najúčinnejším spôsobom je vymeniť celú dušu za novú. Pred tým, ako sa chystáte vložiť dušu späť do plášťa si skontrolujte či nie je niečo pichnuté vo vnútornej strane plášťa. Nakoniec ho osaďte podľa postupu nafúkajte a ešte raz skontrolujte. Ak je všetko v poriadku môžete pokračovať v jazde. Pozrite si viac informácií v našom článku 5 jednoduchých krokov, ako opraviť defekt na bicykli.

Oprava defektu

3. Oprava, kontrola a nastavenie brzdy

Správne fungovanie bŕzd je základom bezpečnej jazdy v meste alebo v teréne. Základom je kontrola, čistenie a brzdný účinok. Štandardne brzdy rozdeľujeme na V-brake a kotúčové. V-brake brzdy nesmú byť špinavé, značne opotrebované a ideálne nastavené. Ideálna vzdialenosť brzdovej gumičky od ráfiku je 1 až 2 mm a životnosť približne 5000 km. Ich výmena je veľmi jednoduchá pomocou imbusu. Ak si na to predsa len netrúfate zastavte sa v našom servise.

Druhou možnosťou sú kotúčové brzdy, ktoré sa delia na hydraulické a mechanické. Je potrebné kontrolovať brzdný účinok a brzdové páky by sa pri stlačení nemali dotýkať riadidiel. Rovnako je potrebné kontrolovať únik oleja a v prípade mechanických bŕzd pravidelne meniť lanka. Niektoré problémy, ako nastavenie, čistenie kotúča a výmenu brzdových platničiek si viete spraviť aj sami. Na zložitejšie úkony napr. výmena oleja, odvzdušnenie už musíte navštíviť servis. Viac informácií nájdete v článku, ako nastaviť brzdy na bicykli.

4. Výmena reťaze

Výmena opotrebovanej staršej reťaze

Reťaz, ako aj inú súčiastku na bicykli je potrebné po určitej dobe používania vymeniť. Záleží to od typu a druhu reťaze, no zvyčajne je potrebné meniť už po 1000 až 1500 km. Nájdete aj veľmi odolné reťaze, ktoré bežne zvládnu 3000 a viac km. Ak to podceníte, môže sa stať, že prídete aj o viac, ako len 10 či 20 €. Opotrebená reťaz môže spôsobiť problémy a vyťahať pastorky kazety alebo poškodiť prehadzovačku.

Vždy kupujete reťaz podľa typu prevodového systému, teda ak používate 1 x 11, kupujte reťaze len pre 11 rýchlostné systémy a pod. Na ich výmenu budete potrebovať nitovačku reťaze a jednoduchú rýchlospojku. Starú reťaz jednoducho rozpojíte, porovnáte si dĺžku starej reťaze a podľa toho osadíte novú reťaz. Je to veľmi jednoduché a celé vám to zaberie asi 5 minút.

Čo s roztrhnutou reťazou

Roztrhnutá reťaz vždy nemusí znamenať koniec vášho cyklodobrodrúžstva, pokiaľ viete ako ju opraviť. Už viete rozpojiť a vymeniť staršiu reťaz. Okrem nitovača a pevných nervov budete potrebovať náhradný diel - nit alebo rýchlospojku. Postup - pripravíme si nitovač, odkrútime poistnú maticu. Následne reťaz vložíme do nitovača tak, aby smerovala priamo na nit a dotiahneme poistnú maticu. Následne vytlačíme nit z reťaze a ak ho chceme znova použiť (použiť môžeme aj rýchlospojku) musíme dávať pozor, aby zostal zachytený v článku. vložíme koniec reťaze a spojíme. Takto skrátená reťaz vydrží dojazd domov.

5. Montáž a demontáž pedálov

Pred montážou pedálov treba konce závitu premazať vazelínou a ujasniť si správnu stranu pedálov. Na každom pedále býva vyrazené na ktorý závit bude osadený, pravý pedál "R" a ľavý "L". Na montáž môžete použiť pedálový kľúč číslo 15 alebo imbusový kľúč. Pri montáži pedálov na kľuky použite ľavý pedál na ľavú stranu a pravý pedál na pravú stranu kľúk. Dávajte pozor, aby ste kľúčom neoškreli kľuky bicykla a takisto, aby ste doťahovali vždy správnym smerom, pretože sa môže ľahko stať že strhnete závit. Vždy sa postavte smerom ku strane, ktorú chcete doťahovať. Postup je jednoduchý:

  • Pravý pedál "P" doťahujete smerom k prednému kolesu a zaťahujete naopak k zadnému kolesu (tu je závit klasický).
  • Ľavý pedál "L" doťahujete tiež smerom k prednému kolesu a zaťahujete naopak k zadnému kolesu (tu je závit opačný).

Montáž a demontáž pedálov

Ak si nebudete vedieť rady s opravami, môžete sa obrátiť priamo na našich servisných technikov a objednať si servis bicyklov online. Nečakajte a rezervujte si termín servisu už teraz :-)

Tím Najšport.