7 jednoduchých tipov, ako nastaviť horský bicykel
08.07.2022

7 jednoduchých tipov, ako nastaviť horský bicykel

Či už ste sezónny alebo pravidelne športujúci cyklista, mali by ste vedieť, že základom dobrej jazdy nie je len perfektný terén alebo dobrá kondícia, je to aj pravidelná kontrola vášho bicykla predtým ako sa na ňom niekam vyberiete. Samozrejmosťou by mal byť aj každoročný servis bicyklov a elektrobicyklov, kde technik skontroluje váš bicykel a vylepší čo sa pokazilo, dotiahne čo povolilo a pod. My vám dnes ponúkneme krátkeho sprievodcu, ktorý vám prezradí ako si najlepšie nastaviť sedlo a ostatné súčasti horského bicykla tak, aby sa vám príjemne a bezpečne jazdilo. Keď si osvojíte tieto základy, už nebudete tak často vyhľadávať pomoc na riešenie týchto situácií. Pokiaľ si nebudete vedieť poradiť, neváhajte sa obrátiť na náš špecializovaný servis bicyklov a e-bikov v Bratislave, Trenčíne, Dolnom Kubíne a v Starom Smokovci.

Ako správne nastaviť horský bicykel
1. Vyberte si správne anatomicky tvarované sedlo
2. Zmeňte výšku sedla
3. Vymedzte polohu sedadla
4. Upravte sklon sedla
5. Nastavte ideálnu výšku riadidiel
6. Určte polohu a uhol
7. Nájdie ideálnu úroveň odpruženia

Ako správne nastaviť horský bicykel

Všetko samozrejme závisí o aký typ bicykla sa jedná, či si dokážete nastaviť požadovaný prvok sami a aký je aktuálny stav vášho horského bicykla. Prečo je tomu tak? Technológie a komponenty jednotlivých bicyklov sa odlišujú a každá zmena ich samozrejme ovplyvní, preto na to treba brať ohľad. Príkladom môžu byť širšie pneumatiky horských bicyklov, ktoré nedokážu naplno využiť svoj potenciál (napr. trakciu) a byť natoľko spoľahlivé, keď horský bicykel nie je nastavený správne. Vďaka praktickému zoznamu, ktorý je zhrnutý v siedmich bodoch si jednoducho budete vedieť zabezpečiť polohovanie sedadla, riadidiel a ostatných súčastí vášho MTB biku.

7 krokov, ako nastaviť horský bike

1. Vyberte si správne anatomicky tvarované sedlo v ideálnej šírke, dĺžke a tvrdosti a nastavte ho prostredníctvom 3 meraní. Prvé meranie sa bude týkať výšky sedla, druhé meranie sa zaoberá polohou prednej a zadnej časti sedla a to tretie zahŕňa sklon sedla. Východiskové body si treba označiť, aby ste si vedeli porovnať, ktorý bod bude pre vás kľúčový pre opätovnú úpravu v prípade potreby. Po každej úprave sa prevezte na horskom bicykli, stačí po krátkej trase, aby ste ešte dotiahli detaily, ktoré sa môžu pri jazde vyskytnúť.

7-jednoduchych-tipov-ako-nastavit-horsky-bicykel

2. Zmeňte výšku sedla tak, aby vám to bolo pohodlné, inak budete trpieť bolesťami kolien, kĺbov a nebudete toľko vládať šliapať do pedálov. Výšku zmeníte tak, že uvoľníte objímku sedla, pohnete sedlovkou nahor alebo nadol a vyrovnáte sedlo s hornou trubkou. Nakoniec objímku opäť utiahnite. Keď si sadnete na sedlo bicykla chodidlá by sa mali prirodzene dotýkať pedálov v dolnej polohe s mierne pokrčenými kolenami, teda noha je skoro vystretá, ale nie kŕčovito.

Zároveň si treba dať pozor na to, či sa vám krúti na bicykli plynulo, ak nie, posuňte sedlo o 1 cm vyššie a takto pokračujte dovtedy až kým vám to bude pohodlné a ešte sa budete dotýkať špičkami nôh o pedále pri točení. Opäť sedlo utiahnite a vyskúšajte. V žiadnom prípade by vás kolená pri šliapaní nemali bolieť, ak bolia, máte sedlo nízko. Ak vás pri šliapaní bolia kríže, príp. sa vám hojdajú boky, sedlo je príliš vysoko.

3. Vymedzte polohu sedadla pomocou rozdielu, ktorý docielime tým, že si všimnete, kde sa momentálne sedlo nachádza a porovnáte to s dobrou, lepšou a najlepšou možnou polohou sedla, keď nastavujete ideálnu polohu sedla. Ak je sedlo príliš vzadu, skúste ho posunúť o čosi dopredu, až kým stred vášho kolena nebude vo vertikálnej polohe a v jednej línii s osou pedálov. V prípade, že je vaše koleno pred osou pedálov posuňte sedlo o niečo dozadu. Správne osadené sedlo závisí od presného nastavenia jeho polohy, ale aj výšky a sklonu.

4. Upravte sklon sedla meraním pomocou jednoduchého položenia dosky alebo telefónu na sedlo a digitálnym inklinometrom zistíte a akom sklone sa vaše sedlo nachádza. Sedlo by malo byť viac menej vo vodorovnej polohe, ale samozrejme všetko závisí od individuálnych pocitov jednotlivca. Keď si naň sadnete a začnete šliapať, tak rozsah ohybu kolena by sa mal pohybovať okolo 30 až 40 °. Niektorí nadšenci celoodpružených horských bicyklov dávajú prednosť nadol strmému uhlu, aby si vykompenzovali zmenu uhla pri stúpaní. Je na vás kým sa inšpirujete.

5. Nastavte ideálnu výšku riadidiel uvoľnením skrutiek horného krytu v protismere hodinových ručičiek tak, aby ste predstavec mohli posúnuť do úrovne sedla alebo mierne pod. Dajte pozor, aby vám nevypadi podložky pod predstavec. Potom utiahnite hornú krytku tak, aby nevŕzgala ale bola pevná. Potom, keď vyrovnáte predstavec s predný kolesom ešte dotiahnite ostatné skrutky. Pri nájdení ideálnej výšky riadidiel krásne rozložíte hmotnosť a budete mať správny postoj pri zjazde či výstupe na horskom bicykli. Manévrovanie s bicyklom bude tak oveľa stabilnejšie a kotrolovanejšie.

7-jednoduchych-tipov-ako-nastavit-horsky-bicykel-1

6. Určte polohu a uhol brzdových pák a ostatných ovládacích prvkov uvoľnením skrutiek v protismere hodinových ručičiek, ktoré upínajú páky brzdy a ovládacích prvkov tak, aby sa telo páky pozdĺž tyče mohlo pohybovať. Najprv si položte ruky na volant a skúste ukazovákmi dotiahnuť na vonkajší okraj brzdnej páčky. Keď je to v ideálnej polohe upínaciu skrutku utiahnite tak, aby sa brzdné páky nehýbali, ale ostali na svojom mieste, no zároveň v prípade potreby ste si ich mohli prispôsobiť.

Teraz je na rade uhol brzdových pák, ktorý síce závisí od osobných preferencií, ale odporúča sa, aby lopatky oboch brzdových pák boli cca 30 % pod vodorovnou rovinou. Ak ste všetko upravili, tak znovu zatiahnite upínaciu skrutku tak, ako vám odporúča výrobca. Takisto postupujte pri nastavení prehadzovačky a ostatných doplnkov na volante bicykla do ergonomickej polohy.

7. Nájdite ideálnu úroveň odpruženia horského bicykla, ktoré zahŕňa nastavenie odpružených vidlíc a tlmičov, ktoré sú závislé od množstva predpruženia “SAG” (sily, ktorou sa pruženie stlačí do zdvihu bicykla, keď na ňom sedíte). Pri tomto nastavení budete potrebovať pomocníka, ktorý bude bicykel udržiavať vo vodorovnej polohe, keď naň budete nasadať. V tom momente, ako naň nasadnete si všímajte ako veľmi ste uvoľnili dráhu zdvihu.

Asistent zatiaľ zatlačí gumený O-krúžok na tlmiči smerom nahor alebo nadol ku gumenému tesneniu. Opatrne zosadnite z biku, aby sa O-krúžok nepohol a vy ste mohli zmerať vzdialenosť medzi O-krúžkom a tesnením. Výsledné číslo vydeľte celkovým zdvihom tlmiča a vynásobte 100. Dostanete výšku SAG-u na zadnom tlmiči a podľa toho sa rozhodnete, či tlmič dofúkate alebo sfúknete. Ideálne je, aby ste dosiahli 25 - 30 %. Potom nasleduje nastavenie SAG-u vidlice na odporúčaných 20 - 25 %, optimalizovanie tvrdosti a progresivity vzduchovej pružiny.

Ďalej sa pohrajte s nastavením tlmenia odskoku a kompresie, kde si viete kontrolovať rýchlosť, ktorú má pruženie, keď sa vracia do pôvodnej polohy po náraze a keď sa opäť stláča. Všetky súčasti by mali fungovať plynule a bez spätného nárazu, inak sa horský bicykel nebude správať v teréne tak, ako by ste chceli.

Ak sa vám článok páčil, určite si prečítajte ďalšie blogové články z našej dielne:

Tím Najšport