V tomto článku vám poradíme, ako sa naučiť jazdiť v skupine cyklistov, ako zostať v bezpečí, čo robiť a čomu sa naopak vyvarovať. Bezpečná a efektívna jazda v pelotóne je jednou z kľúčových zručnosti, ktoré by mal ovládať každý skúsený cyklista. Prvá skúsenosť v pelotóne môže byť často mätúca a práve preto sme si pre vás pripravili základné informácie a techniky na spríjemnenie jazdy či už s vašimi kamarátmi alebo počas preteku, poďme na to!
Nezabudnite, že s výberom vhodného cestného bicykla vám radi a odborne poradíme online na našom e-shope alebo v kamenných predajniach Najšport v Bratislave, Trenčíne a v Dolnom Kubíne.
Základné informácie o technike jazdy v pelotóne
Komunikácia počas jazdy
Pokročilé zručnosti jazdy v pelotóne
Základné informácie o technike jazdy v pelotóne
Jazda na cestných bicykloch v pelotóne vám umožniť jazdiť za skúsenejšími jazdcami, šetriť energiu a nastaviť si optimálne tempo. Pokiaľ to povaha cesty a trasy umožňuje, tak sa jazdí zvyčajne v zákryte v dvoch radoch za sebou. Najlepšie v dvojitom tempe, pričom vpredu sa striedajú skúsenejší jazdci. O konkrétnom čase či dĺžke, ktorý strávi každý jazdec na čele skupiny sa rozhoduje pred začiatkom jazdy.
Pokiaľ jazdíte vpredu, udržujte plynulú a kontrolovanú rýchlosť, pretože jazdci jazdia tesne za sebou. Ak jazdíte v skupine snažte sa držať v rovine s osobou vedľa vás alebo prispôsobte jazdu skúsenejším cyklistom. Pri jazde v závese, teda v tesnej blízkosti za zadným kolesom udržujte primeranú vzdialenosť, ktorá by mala zodpovedať vašim skúsenostiam. Na začiatok by to mala byť medzera medzi vaším predným a zadným kolesom. Nikdy neprekrývajte zadnú polohu kolies jazdca pred vami, pretože prípadný vietor alebo nerovnosť môže spôsobiť stret a nebezpečenstvo pádu. Za každých okolností sa snažte držať hlavu hore, pozerať dopredu na vozovku a signály od ostatných jazdcov.
Keď sa blíži stúpanie alebo kopcovitý terén, je dôležite zväčšiť medzeru medzi cyklistami kvôli spomaleniu. Pokiaľ nevládzete, chcete spomaliť alebo zastaviť vystúpte s pelotónu, aby ste ostatných jazdcov neblokovali a aby nedošlo k prudkému brzdeniu v skupine. Jazdci si na toto veľmi háklivý. Pri zjazde by sa mali jazdci v prednej pozícií snažiť stále šliapať do pedálov. V opačnom prípade budú musieť jazdci jazdiaci za nimi brzdiť. Pred veľmi dlhými a náročnými zjazdami je potrebné zvážiť, či nechať každého ísť osamote alebo sa preskupiť do inej formácie.
Komunikácia počas jazdy
Komunikácia v pelotóne je alfou a omegou všetkých zručnosti, ktoré musíte ovládať. Je dôležité, aby každý v skupine vedel o tom čo sa deje vpredu. Predídete tak zbytočnému brzdeniu a nepríjemným pádom, ktoré často končia zranením. Prvý jazdci sú vždy zodpovední za varovanie skupiny pred blížiacim sa nebezpečenstvom. Medzi najčastejšie bohužiaľ u nás na Slovensku patria výmole, nebezpečne jazdiaci šoféri, zákruty a križovatky. Signály by mali prejsť celú skupinu, preto oboznámte o tom každého. Buďte si istý že poznáte všetky znaky varovania a ak nie informujte sa o nich od skúsenejších jazdcov.
Pokročilé zručnosti jazdy v pelotóne
Pokročilé zručnosti sú vhodné pre jazdu s pokročilými jazdcami či expertami. Chcete svoje skúsenosti posunúť na úplne iný level? Tieto techniky sú ideálne pre cestné preteky, úniky alebo rôzne tímové časovky.
Jednou z nich je zaujímavá technika výmeny a úniku, ktorá je ideálne pre skupinu šiestich alebo viacerých cyklistov. Tento spôsob je efektívny pre udržanie vysokej rýchlosti skupiny. Technika spočíva v rýchlom prechode a rozdelení skupiny na rýchlu a pomalú líniu cyklistov. Je veľmi podobná dvojitému tempu, až na to, že jazdci sa neustále vymieňajú zvyčajne sa jedná o skupinu vpravo. Používa najmä v pretekoch a únikoch, kedy je nutné vytlačiť tempo veľmi vysoko. Najdôležitejšia akcia sa odohráva na čele skupiny. Jazdec v rýchlej línií ťahá pelotón 5 až 10 sekúnd v závislosti od rýchlosti výmeny ho potom vystrieda jazdec z pomalej línie. Rotácia môže prebiehať v smere alebo proti smeru hodinových ručičiek - to závisí najmä od smeru a rýchlosti vetra. Takýmto spôsobom sa jazdci striedajú dokola, pričom zmeny tempa na čele skupiny sú plynulé. Táto technika dáva každému jazdcovi možnosť na krátke zotavenie.
Poslednou veľmi populárnou možnosťou je technika jazdy jedným tempom, ktorá je tiež vhodná pre menšie skupiny. Výmeny jazdcov vpredu sú zvyčajne dlhšie ako pri predchádzajúcej metóde, čo umožňuje ešte dlhší čas na zotavenie. Veľkou výhodou je, že skúsenejší jazdec môže skupinu ťahať napr. 60 sekúnd a slabší potom 30 sekund. Táto technika tiež umožňuje šprintérom odtrhnúť sa od pelotónu a vyraziť vpred. Takéto úniky môžeme často vidieť na slávnych pretekoch v závere etáp na Tour de France a Giro d´Italia.
Na záver však musíme poznamenať že obe techniky vyžadujú vynikajúcu tímu prácu, dôveru a vzájomnú spoluprácu.
Pokiaľ sa vám článok páčil, tak si prečítajte aj ďalšie podobné blogy:
- Spoznajte prehadzovačku a radenie Shimano Ultegra
- Ako vybrať ideálne svetlá na bicykel a elektrobicykel
- Tour de France 2024 - Program, tímy a jazdci
Tím Najšport