V tomto článku vám poradíme, ako si vybrať vhodný krosový alebo trekingový bicykel, ktorý splní všetky vaše očakávania. Ako iste viete krosové bicykle sú určené predovšetkým na jazdu po spevnených cestách, asfalte, upravených poľných alebo horských cestách s ľahkým terénom. Jazdnými a konštrukčnými vlastnosťami poskytujú určitý kompromis medzi cestným a horským bicyklom.
Aký je hlavný rozdiel medzi krosovým a trekingovým bicyklom?
Základné rozdelenie krosových bicyklov
Rozdiel medzi dámskym a pánskym krosovým bicyklom
Materiál, rám a vidlica krosového bicykla
Vybavenie a cyklistické príslušenstvo
Aký je hlavný rozdiel medzi krosovým a trekingovým bicyklom?
Veľa ľudí si spája pojem krosový a trekingový bicykel pod jeden a ten istý pojem. Parametrami, materiálom a vlastnosťami sa však bicykle od seba mierne odlišujú. Trekingové bicykle sú skôr určené na viacdenné cyklovýlety, sú pohodlnejšie a osadené cyklistickým príslušenstvom (náhradné duše, stojan, svetlá, blatníky, kapsičky, nosiče na bicykel a pod.). Na druhej strane sú krosové bicykle, ktoré sú určené predovšetkým na niekoľkohodinové jazdy. Majú športovejší posed, geometriu, sú ľahšie a nie sú osadené cyklo-príslušenstvom, ktoré by zvyšovalo jeho váhu (blatníky, kapsičky alebo nosiče).
Základné rozdelenie krosových bicyklov
V základe rozdeľujeme krosové bicykle na rekreačné a športové. Rekreačné krosové bicykle sú zamerané na pohodlie, vďaka nízskej rámovej trubky, prispôsobenej geometrií. Športové krosové bicykle majú naopak agresívnejšiu geometriu, sú určené na rýchlu a efektívnu jazdu. Tu môžeme zaradiť napríklad náš najpredávanejší model Trek Dual Sport.
Rozdiel medzi dámskym a pánskym krosovým bicyklom?
Dámske a pánske krosové bicykle sa odlišujú predovšetkým v geometrií rámu bicykla. Dámske bicykle sú prispôsobené anatómií a postave ženy. Majú o niečo kratšiu hornú rámovú trubku a dlhšiu hlavovú trubku, pretože ženy majú kratšie končatiny. Podobne majú mierne skosený rám pre ľahšie nasadanie a vysadanie s bicykla. Ďalším rozdielom je mäkšia vidlica, širšie sedlo pre pohodlnejšie sedenie a užšie riadidlá v porovnaní s pánskymi modelmi.
Materiál, rám a vidlica krosového bicykla
Z hľadiska materiálu rozdeľujeme krosové bicykle na najlacnejšie vyrobené z ocele, ktorý cena sa pohybuje od 180 € do 300 € a sú určené predovšetkým pre základné použitie. Druhým najpoužívanejším materiálom je hliník, ktorého cena sa pohybuje od 350 € do 1500 € v závislosti od použitia zliatiny, komponentov a príslušenstva. Najkvalitnejšie bicykle sú v súčasnosti vyrábané z karbónu, ktorý má najlepšie vlastnosti a je samozrejme najdrahší. Bicykle v tejto kategórií začínajú od 1500 € a končia na sume 6000 €.
Čo sa týka rámu, množstvo výrobcov ponúka kvalitné rámy s vyladenou geometriou, ktoré vás prekvapia svojím výkonom. Na našom e-shope nájdete iba kvalitných a overených výrobcov, ako je Trek, Ghost, Kona, Lapierre, Giant, Dema a podobne. Veľkostne by ste mali zvoliť bicykel podľa vašej výšky, váhy a dĺžky končatín. Pozerať by ste sa mali po konkrétnych veľkostných tabuľkách, ktoré sú odlišné pri každej jednej značke (napr. Trek má trochu iné veľkostné tabuľky, ako Giant).
Vidlice rozdeľujeme na kategórie - klasické pružinové, kombinácia olej a pružina, olej a vzduch. Samozrejme najlacnejšie sú klasické pružinové ktoré sa používajú na najlacnejších modeloch. Bicykle strednej kategórie sú osadené olejovo-pružinovým systémom tlmenia, ktorý poskytujú optimálny pomer cena a výkon. Na najdrahších modeloch je už systém tlmenia prepracovaný do detailu s možnosťou nastavenia odskoku, intenzity tlmenia a vzduchového nastavenia podľa aktuálnej váhy jazdca. Výška vidlice je do 60 do 100 mm v závislosti od modelu krosového bicykla.
Vybavenie a cyklistické príslušenstvo
Vybavenie a cyklopríslušenstvo sa môže odlišovať aj pri jednotlivých podkategóriách krosového bicykla. Pokiaľ napríklad trávite veľa času na asfalte, bude pre vás vhodnejšou variantou krosový alebo trekingový bicykel s pevnou vidlicou, ktorá navyše ušetrí nejaké gramy navyše a bicykel bude ľahší. Čo sa týka brzdového systému, na lacnejších bicykloch stále nájdete klasické V-brake, teda čeľusťové brzdy. Drahšie varianty sú už vybavené v základe mechanickými alebo hydrulickými kotúčovými brzdami. Brzdenie je v tomto smere najdôležitejšie a to nielen pre vašu bezpečnosť ale aj pohodlie. Tlak vytvorený pri brdení s lankovým systémom (V-brake alebo mechanické kotúčové brzdy) sa absolútne nedá porovnať s hydraulikou (vyššia brzdná účinnosť, jednoduché obsluhovanie, bezúdržbovosť a pohodlnosť).
Čo sa týka radenia a prehadzovania, dnes poznáme na trhu dvoch hlavných hráčov Shimano a Sram. Tak ako všade, aj tu platí, že výrobcovia disponujú nižšími radami až po najvyššie. V prípade Shimano je to (od najlacnejších po najdrahšie) trieda Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, XT a profesionálna závodnícka rada XTR.
Ak sa vám článok o tom, ako vybrať krosový bicykel zapáčil, prečítajte si aj ďalšie podobné:
- Prečo sú vhodné kotúčové brzdy na cestných bicykloch
- Ako vybrať ideálny celoodpružený bicykel
- Ako vybrať ideálny gravelový bicykel
Tím Najšport