Reťaz je kľúčovým a často najdôležitejším komponentom každého bicykla či elektrobicykla. Tvorí základný prvok, ktorý spája prednú časť hnacieho ústrojenstva so zadnou. Teda iným slovom spája prevodníky a kľuky s kazetou a zadnou prehadzovačkou. Tlak pri šliapaní vyvíjaný na pedále a prevodníky sa vďaka reťazi premieňa na pohyb. A práve preto, je veľmi dôležité mať osadenú vhodnú a kvalitnú reťaz, všetky komponenty mať správne zladené, dbať o pravidelnú starostlivosť a kontrolovať stav opotrebenia vašej reťaze. V tomto článku si povieme, ako sa v tom nestratiť a zvladnuť to ľavou zadnou.
Aká reťaz je vhodná pre váš bicykel a ako ich rozdeľujeme?
Prečo musí byť reťaz kvalitná
Myslíte na správne nastavenie ostatných komponentov
Ako sa pravidelne starať o reťaz
Ako namontovať novú reťaz
Aká reťaz je vhodná pre váš bicykel a ako ich rozdeľujeme?
Výber vhodnej reťaze závisí od typu bicykla alebo e-biku. Príkladom je napríklad MTB reťaz 11 pastorkovej kazety, ktorá vyžaduje úplne inú reťaz, ako staršie 9 pastorkové kazety. 11 stupňová reťaz musí byť tenšia, aby sa zmestila do užších priestorov medzi ozubenými kolieskami. Vždy si zaobstarajte takú reťaz, ktorá bude zodpovedať počtu prevodových stupňov na vašej kazete. Reťaze rozdeľujeme a vyberáme podľa pastorkov na zadnej kazete 9, 10, 11 alebo 12 je vždy rozhodujúci, taktiež je dôležité či vyberáte reťaz na e-bike alebo na horský, prípadne cestný bicykel - každá reťaz je svojim spôsobom dimenzovaná na niečo iné.
Reťaze od rôznych výrobcov sú spravidla navzájom kompatibilné napr. kazeta Sram bude kompatibilná aj s reťazami Shimano a naopak. U niektorých výrobcov to tak neplatí, napr. Kazeta Campagnolo nebude tak dobre fungovať s reťazou Sram a pod. Kompatibilitu si vždy treba overiť u konkrétneho výrobcu, ešte pred tým, ako si budete kupovať novú reťaz.
Prečo musí byť reťaz kvalitná
Reťaz by mala byť čo najkvalitnejšia, štandardné reťaze osádzane na bicykle od výroby vydržia asi 1500 km, sú však reťaze z odolnejších a tuhším materiálov, ktoré vydržia 3000 km, ba dokonca 6000 km. To koľko reťaz zvládne nabehať závisí aj od toho akým spôsobom radíte, ako často sa o ňu staráte a koniec koncov aj v akom stave je celý prevodový systém. S nepsrávnym radením (príliš tuhé zaraďovanie rýchlostných stupňov) zlou starostlivosťou a s opotrebovaným prevodovým ústrojenstvom reťaz nezvládne nabehať ani 1500 km kým ju definitívne zničíte.
Myslíte na správne nastavenie ostatných komponentov
Správne nastavenie, resp. vyladenie ostatných komponentov bicykla a hlavne hnacieho ústrojenstva je kľúčové. Zle nastavená prehadzovačka, opotrebená kazeta, vyťahané pastorky alebo poškodené kľuky vedia zničiť aj úplne novú reťaz. Takáto investícia do novej reťaze je potom úplne zbytočná a nemá prakticky žiadny význam. Celý chod prehadzovačky musí byť plynulý a hladký. Ak potrebujete poradiť ako nastaviť reťaz, prečítajte si náš článok - ako nastaviť prehadzovačku na bicykli, prípadne ak si s tým neviete poradiť, zastavte sa v našom servise bicyklov a e-bikov.
Ako sa pravidelne starať o reťaz
Ako iste tušíte, tak pravidelnou starostlivosťou o reťaz predĺžite životnosť celého hnacieho ústrojenstva. Po každých cca 150 km je potrebné reťaz mazať špeciálnym cyklistickým olejom na to určeným. Neodporúčame vám používať lacné náhrady olejov alebo ťažké motorové oleje, ktoré reťaz zanášajú. Takáto reťaz potom ľahšie naberá prach a rôzne nečistoty z cesty. Prachové častice zo špinavej alebo zanesenej reťaze brúsia kazetu alebo pastorky a preukázateľne skracujú ich životnosť. Používajte špeciálne oleje sú určené výhradne na reťaze, pretože okrem toho že mažú hnacie ústrojenstvo, tak aj predlžujú životnosť, majú anitikoróze a protiprachové vlastnosti.
Ak reťaz nebudete mazať pravidelne, bicykel tým bude trpieť. Suchá reťaz k tomu jednoducho nepatrí a vŕzgavé zvuky tak isto. V opačnom prípade si koledujete o opotrebenie kazety, pastorkov či prehadzovačky a výmena vás môže vyjsť veľmi draho. Rovnako je potrebné reťaz pravidelné kontrolovať špeciálnou mierkou reťaze aspoň po každých 250 - 500 km, interval nechám na vás podľa intenzity jazdenia. Pokiaľ si na to netrúfate v každom servise vám servisný technik zmeria a skontroluje stav reťaze.
Na odstránenie blata, hrubých nečistôt a prachových častíc používajte špeciálne spreje na odmastenie. Dávajte si však pozor, aby sa takýto sprej alebo čistiace prostriedky nedostali do ložiska bicykla. Za istých okolností môžete použiť aj tlakoví čistiť, no odporúča sa skôr používať certifikované čistiace prostriedky a jemnú kefu. Vhodnou alternatívou môže byť napríklad značka Muc-Off.
Ako namontovať novú reťaz
Pri montáží novej reťaze budete takmer z určitosťou novú reťaz skracovať. Ak už máte vybraný presný typ reťaze a trúfate si ju namontovať sami, poskytnem vám pár rád, ako to robím ja. V prvom rade používam rýchlospojky. Sú praktické, reťaz sa dá rýchlo demontovať, pohodlne a efektívne umyť mimo hnacieho ústrojenstva bicykla, čím môžem použiť ľubovoľne čistiace prostriedky a nemusím sa báť, že sa špina dostane na brzdový kotúč alebo do ložiska tak, ako som popísal vyššie.
Druhou výhodou je, že pri výmene reťaze môžem starú zhodiť a v budúcnosti ju použiť ako záložnú reťaz - keby náhodou došlo k poškodeniu novej. Poďme teda na postup výmeny reťaze:
- Demontujte starú reťaz z rýchlospojky alebo ak ju nemáte, môžete použiť na rozdelenie reťaze nitovačku (odstráňte ľubovoľný nit).
- Očistite kazetu, pastorky, prehadzovačku, aby ste novú reťaz nenahodili na zašpinené hnacie ustrojenstvo.
- Pripravte si novú reťaz a zrátajte alebo si zmerajte dĺžku pôvodnej (starej) reťaze.
- To vám napovie na akú dĺžku je potrebné novú reťaz skrátiť.
- Ak máte rýchlospojky, použite nové - rátajte však s priestorom rýchlospojky navyše. Pokiaľ máte nitovačku a nejdete dávať rýchlospojku nit jednoducho spojte s koncom opačnej strany reťaze až v bode, kedy bude nasadená na správnom mieste.
- Skúste poprehadzovať, otočiť kľukou a ak všetko funguje správne - reťaz nakoniec namažte príslušným cyklistickým olejom.
Ak sa vám článok páčil, prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- Revolúcia v cyklistických tretrách, značka DMT
- Ako dochádzať do práce na bicykli
- Ideálne cyklodoplnky na dochádzanie do práce
- 7 najčastejších chýb pri jazde na bicykli
Tím Najšport