Hneď, ako si kúpite nový bicykel alebo elektrobicykel, treba myslieť na niekoľko drobností a nastavení. V tomto článku vám poradíme niekoľko vychytávok, ktoré vám povedia niečo o tom, ako si pripraviť svojho dvojkolesového tátoša pred prvou jazdou. Poďme si o tom povedať viac.
Ak si kupujete bicykel či elektrobicykel v kamennej predajni, tak je dôležité si uvedomiť, že prichádza od dodávateľa v kartónovej krabici zabalený a rozmontovaný. Následne musí servisný technik krabicu rozbaliť, bicykel zložiť a nastaviť. Ak budete objednávku realizovať cez e-shop, tak v tom prípade servisný technik bicykel zloží do predpripravenej krabice a odošle k vám na adresu. O tom, ako to celé prebieha sa dozviete v článku - Ako si poskladať bicykel.
Skontrolujte si prehadzovanie
Namažte si reťaz
A čo brzdy
Správne dotiahnutie kolies
Kontrola hlavového zloženia
Ochranné prvky na rám
Správna výška sedla
Odrazky a chránič kazety
Skontrolujte si prehadzovanie a brzdy
Hneď po kúpe si skontrolujte prevody, či prehadzovačka alebo prešmykač reagujú na radenie a prehadzujú hladko. V tomto momente zistíte, či všetko funguje správne. Dajte si pozor na dorazy prehadzovačky, aby boli správne nastavené a reťaz nepadla z prevodníka. Ak bicykel kupujete v predajni, tak prípadné doladenie zverte do rúk servisnému technikovi.
Namažte si reťaz
Novo-zložené bicykle sú osadené reťazou priamo z výroby, ktorá je namazaná špeciálnou ochrannou vrstvou, ktorá chráni reťaz pred koróziou. Nezáleží teda, či je bicykel vystavený na predajni alebo ho vyberáte z krabice. Akonáhle pôjdete s bicyklom jazdiť, tak vám odporúčame odstrániť tento povlak suchou handrou. Potom môžete na reťaz aplikovať špeciálny olej, ktorý bežne používate. Všetky top produkty na ochranu a čistenie reťaze nájdete na tomto odkaze.
A čo brzdy
Druhou z vecí, na ktorú treba myslieť, je kontrola a účinnosť bŕzd. Stlačte brzdovú páčku a otestujte si brzdenie. Najlepšie urobíte, ak si to vyskúšate v predajni. Ak je brzdová páčka príliš mäkká alebo tvrdá, môžete nechať doladenie opäť na servisnom technikovi. Ak sa vám zdá, že sa kotúč mierne opiera do brzdovej platničky a pri pohybe kolesa mierne šuchoce, nechajte tomu voľný priebeh - bicykel sa musí trocha zabehnúť a komponenty si musia sadnúť. Ak by problém pretrvával, počas záručnej prehliadky sa ešte raz všetko doladí.
Správne dotiahnutie kolies
Skontrolujte si dotiahnutie pevných osí alebo rýchloupinákov. Skontrolujte si silu dotiahnutia, fyzicky si chyťte koleso, zaprite sa a zistite, či sedí na správnom mieste. Určite by ste na to nechceli prísť počas jazdy. To by vás mohlo vyjsť veľmi draho.
Kontrola hlavového zloženia
Kontrolu hlavového zloženia vykonáte veľmi jednoduchým spôsobom. Postavíte sa obkročmo cez bicykel tak, ako by ste chceli nastúpiť a zabrzdíte si predné aj zadné koleso. Prst alebo palec si priložíte medzi rámovú trubku a hlavové zloženie. V tomto mieste by nemala byť vôľa. Ak by ste s takýmto povoleným hlavovým zložením jazdili, tak si koledujete o problémy s ložiskami. Dotiahnutie hlavového zloženia zvládnete aj sami. Ide o niekoľko imbusových skrutiek, ktoré sú dobre viditeľné. V prípade, ak si s tým nebudete vedieť poradiť, dajte nám vedieť alebo si rezervujte termín servisu.
Ochranné prvky na rám
Rovnako vhodné je použiť ochranné prvky na rám. Jednou z možností je chránič reťaze, ktorý si môžete zakúpiť ako neoprénový pásik na suchý zips, prípadne nalepiť silikónovú podložku na rám, hneď pod reťaz. Takýto prvok vám pomôže ochrániť túto časť pred odermi a ťukancami spôsobených nárazom reťaze o rám.
Nezabúdajte tiež na bowdeny, pohyb riadidiel zo strany na stranu pri bežnej jazde spôsobuje kontakt s rámom. Počas jazdy môžu na týchto miestach vznikať škrabance a poškodenia laku. Vybavíte to jednoduchými priehľadnými ochrannými nálepkami, ktoré nájdete aj na našom e-shope.
Správna výška sedla
Je tou najdôležitejšou vecou, ktorú musíte nastaviť na vašom bicykli, aby bola jazda plynulá, efektívna a aby vás po niekoľkých kilometroch nebolela chrbtica. Nastavte si výšku približne po bedrá, nasadnite na bicykel, pričom pätou sa budete opierať o pedále a nohu budete mať takmer vystretú. Panva musí byť stabilizovaná, nesmie sa hýbať zo strany na stranu. V takomto prípade treba dať nižšie sedlo a postup zopakovať až dokým to nebude v 100 % stave. Pokiaľ máte kolena moc pokrčené, sedlo je nutné dať o niečo vyššie. V našej ponuke nájdete niekoľko kvalitných a pohodlných sediel, ktoré prešli mnohými testami.
Odrazky a chránič kazety
Odrazky a chránič kazety je tak trochu legislatívnou nevyhnutnosťou. Na športovejších typoch bicyklov je to však trošku o držku. Tu vám postačí predné a zadné osvetlenie a kombinácia reflexných prvkov, ktoré plne nahradia odrazky. Samozrejme, na mestských alebo krosových bicyklov je to čisto estetická záležitosť. Chránič reťaze nehrá významnú úlohu, pokiaľ máte správne nastavené dorazy prehadzovačky. Dať dole ho môžete klasickým spôsobom - zhodíte zadnú kazetu alebo ho jednoducho rozštiknete nožnicami alebo kliešťami.
Ak vás článok zaujal, prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- Ako vybrať horský bicykel
- 8 najlepších motorov pre elektorbicykle
- 6 tipov na rýchly tuning vášho bicykla
Tím Najšport