Už o dva týždne v talianskom Turíne odštartuje v poradí 107 ročník slávnych pretekov Giro d'Italia. Grande Partenza začne už 4 mája a skončia 26 mája v Ríme. Po dobu 3 týždňov čaká na pretekárov a divákov množstvo zaujímavých etáp nabitých extrémnymi stúpaniami, športovými výkonmi, časovkami a prémiami. Už druhý deň sa uskutoční vrcholový dojazd v blízkosti Sanktuária Oropa, ďalšie vrcholové dojazdy zahŕňajú Prati di Tivo na ôsmy deň a Passo Brocon a Sappadu v poslednom týždni pretekov. Preteky majú celkovú dĺžku 3 321 kilometrov a zahŕňajú prevýšenie až neuveriteľných 42 900 metrov. Poďme sa spoločne pozrieť na program tímy a jazdcov, ktorí potvrdili svoju účasť na Giro d'Italia 2024.
Program a etapy pretekov Giro d'Italia 2024
Tímy a jazdci na Giro d'Italia 2024
Program a etapy pretekov Giro d'Italia 2024
Giro d'Italia 2024 odštartuje na Venaria Reale s cieľom v Turíne a postupne prejde cez malebné talianske regióny, kde sa pretekári postavia rôznym výzvam – od strmých horských stúpaní až po rýchle roviny. Všetko to tradične skončí 26.5. záverečnou etapou v Ríme. Tu je podrobný prehľad etáp so všetkými informáciami:
Etapa 1 (4. mája): Venaria Reale – Turín, 140 km, kopcovitý terén
Giro d'Italia štartuje v sobotu 4. mája etapou o dĺžke 143 kilometrov s piatimi stúpaniami, ktorá začína a končí v Turíne. Po 50 kilometroch nasleduje prvé bodovanie pre kráľa vrchárov na Berzano di San Pietro a o 30 kilometrov ďalej stúpanie Superga s 4,9 kilometra a sklonom 9,1%. Stúpanie San Vito s dĺžkou 1,4 kilometra a sklonom 10% vedie k Colle della Maddalena, 6,1 kilometra s 7,4% sklonom. Po vrchole je 32 kilometrov späť do centra Turína. Toto je druhá Grande Partenza v Turíne za posledné štyri roky; v 2021 tu začínal časovkou Filippo Ganna.
Etapa 2 (5. mája): San Francesco al Campo – Oropa, 161 km, horský terén
V nedeľu 5. mája pretekári Gira d'Italia prejdú z San Fransesco al Campo do Santuaria di Oropa. Druhá etapa má 150 kilometrov, pričom posledných 11,8 kilometra stúpa so sklonom 6,2%. Oropa je najskorším vrcholovým dojazdom tohto talianskeho Grand Tour od roku 1989. Stúpanie do Oropy bolo naposledy zaradené v roku 2017, keď Nairo Quintana a Tom Dumoulin súperili v záverečnom stúpaní, kde Dumoulin prekonal ostatných a posilnil svoje vedenie. Enrico Battaglin vyhral tu v roku 2014 a v roku 1999 Marco Pantani tu predbehol 49 pretekárov po defekte a vyhral etapu.
Etapa 3 (6. mája): Novara – Fossano, 166 km, rovinatý terén
Tretia etapa Gira d'Italia sa koná 6. mája, vedúca z Novary do Fossana na trase dlhej 165 kilometrov, ktorá je prevažne rovinatá s niekoľkými menšími stúpaniami v závere, nebrániacimi rýchlemu finišu. Minuloročný Giro bol pozoruhodný tým, že šesť rôznych jazdcov vyhralo šesť hromadných špurtov. Giuseppe Saronni, dvojnásobný víťaz Gira, sa narodil v Novare, kde v roku 2021 Tim Merlier predbehol Giacoma Nizzola a Eliu Vivianiho. Trasa je prispôsobená pre šprintérov, pričom sa očakáva, že závod vyústi do masového špurtu v Fossane.
Etapa 4 (7. mája): Acqui Terme – Andora, 190 km, rovinatý terén
Štvrtá etapa Gira d'Italia sa koná 7. mája a vedie z Acqui Terme do Andory, dlhá 187 kilometrov na talianskej riviére. Cieľová oblasť je pri kopci Capo Mele, kde sa trasa mierne zložití. Jazdci prekonajú Capo Mele, stúpanie dlhé 2,5 kilometra so sklonom 5,2%, ktoré končí 2-kilometrovým klesaním. Významnejšie stúpanie trasy, Colle del Melogno, má 8,8 kilometra so sklonom 4,3% a vrcholí 100 kilometrov pred cieľom, čo minimálne ovplyvní závod. Po tomto vrchole trasa vedie dolu kopcom 35 kilometrov a pokračuje rovinatými 60 kilometrami až k záveru pri Capo Mele.
Etapa 5 (8. mája): Janov – Lucca, 178 km, kopcovitý terén
Piatu etapu Gira d’Italia v stredu 8. mája tvorí 176-kilometrová trasa z Janova do Lucca, ktorá obsahuje 19 kilometrov pred cieľom stúpanie na Montemagno. Montemagno môže spomaliť šprintérov svojim sklonom 3,6% na dĺžke 4,7 kilometra. Janov, známy ako Genova, je hlavný prístav Talianska a pravidelné miesto Gira. Po odchode z Janova sú na trase dve výraznejšie stúpania a Passo del Bracco, dlhé 15,3 kilometra so sklonom 4,1%. Zvyšok etapy je prevažne rovinatý s potenciálom pre hromadný šprint v Lucca, aj keď menšie prekážky môžu narobiť zmätok medzi šprintérmi.
Etapa 6 (9. mája): Viareggio – Rapolano Terme, 180 km, kopcovitý terén
Vo štvrtok 9. mája sa etapa Gira d'Italia s dĺžkou 177 kilometrov začína v Viareggio a končí v Rapolano Terme s celkovým prevýšením 1 900 metrov. Prvých 80 kilometrov trasy je rovných ako curlingová dráha, nasleduje stúpanie 4,2 km so sklonom 5,5% a zvlnená časť s bodovaným šprintom KOM na La Bertesca. Druhá kopcovitá časť zahrňuje tri štrkové cesty v posledných 50 kilometroch, vrátane 2,5 km štrkového stúpania do Grotti Alto so sklonom 6,6%. Po prejazde cez dedinu Pievina trasa pokračuje 8 km falošnou rovinou až do cieľa v Rapolano Terme
Etapa 7 (10. mája): Foligno – Perugia, 40.6 km, individuálna časovka (ITT)
V piatok 10. mája sa v rámci Gira koná 37,2 kilometrov dlhá individuálna časovka z Foligna do Perugie s prevýšením 380 metrov, sústredeným hlavne v posledných 7 kilometroch. Foligno, mesto na rieke Topino, už dvakrát hostilo šprintérske finiše Gira, v roku 2014 zvíťazil Nacer Bouhanni a v roku 2021 Peter Sagan. Trasa ITT je prvých 30 kilometrov rovinatá, následne stúpa s vrcholmi so sklonom až 10,7%. Sú na nej dve medzi-časové merania na 17,2 a 30,7 kilometri. Perugia, kde sa Giro objavilo prvýkrát v roku 1921, videla víťazstvá Costanteho Girardenga, prvého Campionissima.
Etapa 8 (11. mája): Spoleto – Prati di Tivo, 152 km, horský terén
V sobotu 11. mája sa v 8. etape Gira d’Italia odohrá druhý vrcholový dojazd zo Spoleta na Prati di Tivo, s dĺžkou 153 kilometrov a prevýšením 3,820 metrov. Záverečné stúpanie meria 14,8 kilometra so sklonom 7%. Spoletto hostilo štart etapy päťkrát, vrátane výhier Robbieho McEwena v 2004 a Luisa Felipeho Laverdeho v 2007. Závod prejde cez Forca di Cerro so sklonom 4,3% a Forca Capistrello so sklonom 5,6%, predtým, ako sa dostane k Croce Abbio a finálnemu 14,6 kilometrovému stúpaniu na Prati di Tivo, kde Giovanni Battaglin zvíťazil v roku 1975.
Etapa 9 (12. mája): Avezzano – Neapol, 214 km, kopcovitý terén
V nedeľu 12. mája prebieha 9. etapa Gira d'Italia z Avezzana do Neapola, s dĺžkou 206 kilometrov. Trasa je prevažne rovinatá, ale posledných 30 kilometrov má niekoľko krátkych kopcov, ktoré môžu skomplikovať situáciu pre šprintérov. Počiatočná časť etapy vedie z kopcovitých Apenín zľahka dolu, neskôr trasa vedie popri Tyrhénskom mori na juh až k Campi Flegrei blízko Neapola. Tu sa jazdci stretnú s viacerými stúpaniami, vrátane Monte de Procida a Posillipo, pred finišom pred plážou Mappatella. Neapol hostí finiš etapy Gira už 45. krát.
Deň odpočinku (13. mája)
Etapa 10 (14. mája): Pompeje – Cusano Mutri, 142 km, horský terén
V utorok 14. mája sa začína druhý týždeň Gira s etapou z Pompejí do Bocca della Selva nad Cusano Mutri. Táto 141-kilometrová etapa obsahuje záverečné stúpanie dlhé 17,9 kilometra. Začiatok trasy je plochý, po ktorom nasleduje falošná rovina a prvý výstup v Montesarchio s dĺžkou 4,7 kilometra a sklonom 6%, ktorý v strede prudko stúpa. Po klesaní začína prvé bodované stúpanie na Camposauro s 6,1 kilometra so sklonom 7,8%, ktoré dosahuje až 13%. Po zostupe a prejazde cez rieku Calore trasa stúpa až k cieľu v Bocca della Selva, ktorý leží na výške takmer 1 400 metrov, s koncovými 6 kilometrami so sklonom 7,2%.
Etapa 11 (15. mája): Foiano di Valfortore – Francavilla al Mare, 207 km, rovinatý terén
15. mája sa 11. etapa Gira d'Italia začína v Kampánii a pokračuje pozdĺž brehov Jadranského mora. Štart je vo Foiano di Valfortore, cieľ je v Francavilla al Mare po 203 km. Foiano di Val Forte, 80 km severovýchodne od Neapola, je obklopené kopcom. Etapa má kopcovitý úvod, s 7 km stúpaním do San Bartolomea in Galdo. Ďalšie stúpanie, 8 km dlhé so 5% sklonom, je po 50 km. Potom nasleduje zvlnený úsek a zostup do Termoli. Posledných 85 km vedie pozdĺž pobrežia. Šprintérsky finiš vo Francavilla al Mare je takmer istý. Celkové prevýšenie je 1,450 m, väčšinou v prvej časti pretekov.
Etapa 12 (16. mája): Martinsicuro – Fano, 193 km, kopcovitý terén
Jazdci v 12. etape Gira míňajú 183 km z Martinsicura do Fana. Prvých 50 km je rovina, potom nasledujú kopce s celkovým prevýšením 2200 m. Trasa vedie popri Jadranskom mori a potom zabočí dovnútra krajiny. Sú sedem kopcov, posledný vedie do dediny San Costanzo. Po ňom nasleduje falošná rovina a zjazd na posledných 6 km. V roku 2012 tu víťazil Cavendish, v roku 2018 Kittel. Kto zopakuje ich úspech? S prevahou kopcov nie sú čistí šprintéri favoritmi.
Etapa 13 (17. mája): Riccione – Cento, 179 km, rovinatý terén
Piatok 17. mája - 13. etapa Gira je najrovnatejšia. Trasa vedie z Riccione do Centa na 179 km, kde sa očakáva hromadný šprint. Po 7 km pelotón prejde miestom kontroverznej smrti Maria Pantaniho a následne sa otáča do vnútrozemia. Cesty sú úplne rovné a prevýšenie nepresahuje 200 m. Cento naposledy navštívil Giro v roku 1995, kde bol prvý Mario Cipollini, ale bol diskvalifikovaný, a tak víťazstvo získal český jazdec Ján Svorada.
Etapa 14 (18. mája): Castiglione delle Stiviere – Desenzano del Garda, 31.2 km, individuálna časovka (ITT)
Sobota 18. mája - Tento ročník Gira má dve časovky a druhá vedie z Castiglione delle Stiviere do Desenzano del Garda, väčšinou po rovine. Trasa meria 31 km s prevýšením 250 m. Trasa obsahuje niekoľko mierne stúpaní, najstrmšie je do Cavriany. Dvakrát sa cesta zdvihne na 400 m. Zvyšok je rovinatý alebo falošne rovinatý, posledných 10 km je úplne rovná. Sú dve medzivčasové kontroly - v 7,6. km a v 22,8. km. Minuloročné Giro malo tri časovky. Evenepoel vyhral prvé dve, ale kvôli Covid-19 sa musel stiahnuť. Posledná časovka bola pre stúpačov a ju vyhral Roglic, ktorý získal celkové víťazstvo.
Etapa 15 (19. mája): Manerba del Garda – Livigno, 222 km, horský terén
Nedeľa 19. mája - 15. etapa je možno najťažšia v celej trase Gira. Trasa z Manerba del Garda do Livigna má 220 km a 5 700 m prevýšenia. Jazdci začínajú v Manerba del Garda a stúpajú do Casta, kde je prvé náročné stúpanie 500 m so sklonom 12 %. Potom nasledujú 2,5 km so 6% sklonom, falošná rovina a zjazd na úpätie Colle San Zeno. Nasleduje 13,9 km stúpania s 6,6% sklonom. Trasa zostupuje k jazeru Lago d'Iseo a smeruje k Edolu a Monnu, na úpätí Mortirola. Stúpanie má 12,6 km s priemerným sklonom 7,6%. Jazdci sa vyrovnávajú do Isolaccia, kde stúpanie stúpa na miernych sklonoch, s výnimkou posledných 3 km so 7,5%. Passo di Foscagno je 15 km stúpanie s priemerným sklonom 6,4%. Vrchol je 8,7 km pred cieľom v Livigne. Prvých 4 km ide dolu, zvyšok stúpa s 7,3% až po cieľ. Livigno je ideálnou destináciou pre tréning vo veľkej nadmorskej výške. V roku 2005 vyhral Ivan Parra, a predtým v roku 1972 Eddy Merckx.
Deň odpočinku (20. mája)
Etapa 16 (21. mája): Livigno – Monte Pana, 202 km, horský terén
Utorok 21. mája - Posledný týždeň Gira d'Italia začína etapou cez mohutný Stelvio. Trasa 202 km má prevýšenie 4 400 m, cieľ je na vrchole Monte Pana s poslednými 2 km so sklonom nad 10 %. Dve menšie stúpania a zostup sú pred Stelviom. Stelvio je náročný 20,2 km výstup s priemerným sklonom 7,2 %. Po zostupe nasleduje Passo Pinei s 23,4 km a priemerným sklonom 4,7 %. Vrcholí 12 km pred cieľom. Posledné 2 km Monte Pana majú sklon 11,8 % až do cieľa.
Etapa 17 (22. mája): Selva di Val Gardena – Passo Brocon, 159 km, horský terén
Streda 22. mája - 17. etapa Gira je náročná s štyrmi obrovskými stúpaniami a 4 200 metrov prevýšenia na 159 km. Trasa končí na Passo del Brocon s 12,2 km a sklonom 6,4 %. Jazdci začínajú na Passo Sella s 8,9 km stúpania. Zostup vedie do Predazza, odkiaľ sa začína 19,8 km dlhé stúpanie na Passo Rolle. Potom nasleduje stúpanie na Passo Gobbera a dvojitý výstup na Passo del Brocon s tvrdými sklonmi. Jeden výstup je z Vanoi údolia, druhý je náročnejší so sklonmi až 10,5 %.
Etapa 18 (23. mája): Fiera di Primiero – Padova, 178 km, rovinatý terén
Štvrtok 23. mája - 18. etapa Gira d'Italia začína vo Fiera di Premiero vo výške 694 m a končí v Padove na 15 m. S málo prekážkami cestou sa preteky pravdepodobne zredukuje na rýchly šprintérsky súboj. Trasa meria 166 km. Jediná skutočná prekážka je mierny stúpajúci úsek medzi Ponte Oltra a Lamon, ktorý je hotový do prvých 20 km. Po ňom nasleduje falošná rovina. Jazdci prejdú aj zvlneným úsekom vo Valdobbiadene a vrátia sa do rovín blízko Benátok, kde môžu ovplyvniť preteky silné vetry. Ale pri pokojnom dni sa očakáva hromadný šprint.
Etapa 19 (24. mája): Mortegliano – Sappada, 157 km, kopcovitý terén
Piatok 24. mája - Prvá polovica 19. etapy Gira je rovinatá, druhá horská, ale nie extrémne náročná. Preteky medzi Morteglianom a Sappadou mera 155 km. Začiatok je rovinatý s miernym stúpaním. Stúpanie začína smerom k Passo Duron, najťažšiemu výstupu dňa. Nasleduje Sella Valcalda, predposledné stúpanie, podobné tomu z roku 2018. Cieľové stúpanie nie je extrémne, no zostup je náročný. Po 27 km stúpaní na Cima Sappada, vrcholí 2,6 km s 8,6 % sklonom.
Etapa 20 (25. mája): Alpago – Bassano del Grappa, 184 km, horský terén
Sobota 25. mája - Predposledná etapa Gira d'Italia je horský test dlhý 175 km, s výstupom na Monte Grappa a dlhým zostupom do Bassano del Grappa. Trasa je priamočiara s pár menšími prekážkami na začiatku. Monte Grappa, 18 km dlhý s priemerným sklonom 8,1 %, bude rozhodujúci. Po ňom zostáva 30 km, väčšinou zostup a posledných 5 km je takmer rovná cesta.
Etapa 21 (26. mája): Rím – Rím, 125 km, rovinatý terén
Nedeľa 16. mája - Jazdci vyrazia na výlet do Lido di Castel Fusano na Tyrhénskom mori, 16 km tam a 16 km späť, predtým než sa vrátia na finišový okruh. Ten má 14 km a je rovinatý. Tretí rímsky finiš v posledných 7 rokoch Gira d'Italia. V roku 2018 tam Sam Bennett porazil Eliu Vivianiho a Jean-Pierra Druckera, zatiaľ čo Chris Froome oslavoval aj v Ríme, vyhral Giro. Vlani to bol Mark Cavendish na Via dei Fori Imperiali, kto triumfoval, zatiaľ čo Primož Roglič získal celkové víťazstvo.
Tímy a jazdci na Giro d'Italia 2024
Decathlon AG2R La Mondiale Team (WT)
- PARET-PEINTRE Aurélien
- O'CONNOR Ben
- TOUZÉ Damien
- PARET-PEINTRE Valentin
- WARBASSE Larry
Alpecin - Deceuninck (WT)
- CONCI Nicola
- PLANCKAERT Edward
- GROVES Kaden
Arkéa - B&B Hotels (WT)
- RIOU Alan
- RIES Michel
Astana Qazaqstan Team (WT)
- SCARONI Christian
- FORTUNATO Lorenzo
- VELASCO Simone
Bahrain - Victorious (WT)
- POELS Wout
- TIBERI Antonio
- CARUSO Damiano
- KEPPLINGER Rainer
- TRÆEN Torstein
BORA - hansgrohe (WT)
- WELSFORD Sam
- MARTÍNEZ Daniel Felipe
- BUCHMANN Emanuel
- ALEOTTI Giovanni
- VAN POPPEL Danny
Cofidis (WT)
- THOMAS Benjamin
EF Education - EasyPost (WT)
- VALGREN Michael
- CARR Simon
- STEINHAUSER Georg
- PICCOLO Andrea
- CARTHY Hugh
- HONORÉ Mikkel Frølich
INEOS Grenadiers (WT)
- GANNA Filippo
- THOMAS Geraint
- VIVIANI Elia
- PUCCIO Salvatore
- HAYTER Ethan
- NARVÁEZ Jhonatan
- SWIFT Ben
- FOSS Tobias
- ARENSMAN Thymen
- SHEFFIELD Magnus
Groupama - FDJ (WT)
- GERMANI Lorenzo
- PITHIE Laurence
Intermarché - Wanty (WT)
- PETIT Adrien
- COLLEONI Kevin
- GIRMAY Biniam
- SMITH Dion
Team Visma | Lease a Bike (WT)
- KOOIJ Olav
- UIJTDEBROEKS Cian
- GESINK Robert
- AFFINI Edoardo
- TRATNIK Jan
- VALTER Attila
- BOUWMAN Koen
- LAPORTE Christophe
Lidl - Trek (WT)
- STUYVEN Jasper
- BAGIOLI Andrea
- MILAN Jonathan
- LÓPEZ Juan Pedro
- THEUNS Edward
Movistar Team (WT)
- QUINTANA Nairo
- RUBIO Einer
- CIMOLAI Davide
- BARTA Will
- MILESI Lorenzo
- ROMEO Iván
- GAVIRIA Fernando
Soudal Quick-Step (WT)
- ALAPHILIPPE Julian
- VANSEVENANT Mauri
- VAN LERBERGHE Bert
- MERLIER Tim
Team dsm-firmenich PostNL (WT)
- BARDET Romain
- HAMILTON Chris
- DINHAM Matthew
- JAKOBSEN Fabio
- ANDRESEN Tobias Lund
- VAN DEN BERG Julius
Team Jayco AlUla (WT)
- EWAN Caleb
- ZANA Filippo
- DUNBAR Eddie
- PLAPP Luke
- STEWART Campbell
- WALSCHEID Max
- DE MARCHI Alessandro
- MEZGEC Luka
UAE Team Emirates (WT)
- POGAČAR Tadej
- MOLANO Juan Sebastián
- NOVAK Domen
- BJERG Mikkel
- OLIVEIRA Rui
- GROßSCHARTNER Felix
- MAJKA Rafał
- LAENGEN Vegard Stake
Israel - Premier Tech (PRT)
- WOODS Michael
- FRIGO Marco
- VERNON Ethan
- RAISBERG Nadav
Team Polti Kometa (PRT)
- BAIS Davide
- BAIS Mattia
- FABBRO Matteo
- MAESTRI Mirco
- PIGANZOLI Davide
VF Group - Bardiani CSF - Faizanè (PRT)
- POZZOVIVO Domenico
- GABBURO Davide
- PELLIZZARI Giulio
- TONELLI Alessandro
Tudor Pro Cycling Team (PRT)
- DAINESE Alberto
- PELLAUD Simon
- STORER Michael
- TRENTIN Matteo
- KAMP Alexander
Tento ročník Giro d'Italia, ktorý začína v Turíne a končí v Ríme, ponúka fanúšikom cyklistiky výzvy rozprestierajúce sa na 3 321 kilometroch plných náročných stúpaní a dynamických etáp. S vrcholovými dojazdmi, ako je Sanktuárium Oropa a Passo Brocon, a tiež individuálnymi časovkami, poskytuje tento 107. ročník súťaže nabitý program pre jazdcov aj tímy. Ako vždy, je očakávané, že tieto preteky ponúkajú divákom fascinujúce športové predstavenia a dramatické momenty, ktoré zostanú v pamäti fanúšikov na dlhý čas.
Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- 10 najlepšie zarábajúcich cyklistov na svete
- Jóga pre cyklistov - 4 pozície, ktoré sú najdôležitejšie
- Veľký kalendár cyklistických pretekov na Slovensku 2024
Tím Najšport