Nikto si nekupuje bicykel s tým, že za rok si kúpi ďalší. Naopak, stará sa oň a chce, aby mu vydržal čo najdlhšie. Tento týždeň sa spolu pozrieme na to ako si správne udržiavať brzdy na bicykli.
Kontrola, čistenie a mazanie sú základ
Každý, kto jazdí na aute, motorke či bicykli potvrdí, že najdôležitejšou časťou výbavy sú brzdy. To je alfa a omega bezpečnosti na ceste, alebo v teréne. Dobre nastavené a funkčné brzdy sú jednoducho nenahraditeľné. Najlepším spôsobom ako pripraviť bicykel na sezónu je jeho kontrola v servise profesionálom, najnovšie vám ponúkame aj možnosť vyzdvihnutia a vrátenia bicykla priamo k vám domov a to úplne zadarmo v Bratislave a okolí. Avšak základné a jednoduché opravy či údržbu si vie urobiť každý aj doma.
Základom je kontrola, premazanie a vyčistenie brzdového systému a teda vodiacich laniek a bowdenov. Nesmú byť poškodené, roztrhnuté, špinavé. Taktiež je dôležite skontrolovať aj brzdové platničky a gumičky – ich pružnosť, priľnavosť, opotrebenie.
Brzdové gumičky
Či už gumové, alebo korkové, mali by sa meniť skoro po každej sezóne – ak pravidelne bicyklujeme a najazdíme viac okolo 5000 km za rok. Nastavenie brzdových gumičiek je jednoduché – gumičky by mali vždy byť vo vodorovnej polohe s ráfikom kolesa. Dôležitá je aj vzdialenosť brzdových gumičiek od ráfiku – čím je väčšia vzdialenosť, tým horšie brzdy fungujú a potrebujete na brzdenie aj väčšiu silu. Ideálna vzdialenosť je 1 až 2mm.
Brzdové páky
Ďalším krokom nastavenia bŕzd na bicykli je nastavenie brzdových pák. Nielen ich funkčnosť, ale aj vzdialenosť od riadidiel pomocou vodiacich lán. Na jemné doladenie majú brzdy aj skrutkové ukončenie, ktorým upravíte natiahnutie brzdového lanka. Aj vzdialenosť a záber brzdnej páky – či už kratšie, alebo dlhšie prevedenie podľa vkusu a skúseností každého cyklistu.
Brzdová páka bicykla musí byť vždy pripevnená k riadidlám v polohe, ktorá je pre vás najprijateľnejšia na ich obsluhu. Na páku by ste mali bez problémov dočiahnuť. Obvyklý sklon brzdovej páky je pod 45 stupňovým uhlom a platí, že pravá páka je na zadné koleso, ľavá páka na predné koleso. Dĺžku páky môžete nastaviť podľa veľkosti vašich prstov, pomocou nastavovacích skrutiek, kde si nastavíte aj dĺžku brzdového lanka.
Brzdy typu „V“
Pre ich správnu funkciu musia byť brzdové čeľuste pevne dotiahnuté k čapom rámu alebo k vidlici. Musia byť vycentrované. Ak stlačíte brzdové páky maximálne o jednu tretinu zdvihu páky, potom musia brzdové platničky dosadnúť celou plochou na ráfik kolesa. Z oboch strán. Vzdialenosť platničiek musí byť 1 až 2 mm od ráfiku kolesa.
Kotúčové brzdy
Sú mechanické, alebo hydraulické. Pri mechanických je potrebné skontrolovať lanká, bowdeny či nie sú poprehýbané a polámané. Brzdové páky by sa pri úplnom stlačení nemali dotýkať riadidiel. Hydraulické brzdy skontrolujeme podobne. Pri brzdových hadičkách by nemala unikať kvapalina, lanká by nemali byť prasknutú a ohnuté, aby sa do systému nedostal vzduch. Kotúčové brzdy by sa vždy by mali kontrolovať v servise. Pri výmene kotúčových bŕzd preto dodržujte nasledujúce pokyny.
- Celý brzdný systém si odskúšajte pri minimálnom aj maximálnom brzdnom účinku. Pri niekoľko násobnom opakovaní – 30 krát a viac
- Udržiavať v čistote a bez kontaktu s mastnými látkami. Inak ich funkcia bude zlá
- Skontrolujte povrch kotúčového disku – či nemá ryhy, praskliny alebo iné mechanické poškodenie, hrúbku kotúča
- Skontrolujte brzdové platničky, ich pružnosť, poškodenie, rovnomerné opotrebenie
- Brzdové kotúče musia byť uložené v strede brzdových platničiek
- Skontrolujte stav výpletu kolesa, jeho vyváženie a či nie je excentrické
Brzdy sú najdôležitejšou časťou bicykla a preto ich servis a údržba musia byť dokonalé. Nešetrite tam, kde to nie je vhodné a ani rozumné. Najmä pri deťoch kontrolujte stav a funkciu bŕzd pred každou jazdou. Dobré a kvalitné brzdy vás ochránia pred zbytočnými rizikami pádov a zraneniami.