V tomto článku vám poradíme, ako si vybrať ideálne cyklistické sedlo, ktoré je nevyhnutné pre pohodlnú a bezstarostnú jazdu na vašom bicykli či e-biku. Výber vhodného sedla je kľúčový pre dokonalý komfort, zdravotné benefity a výkon cyklistu. Na trhu poznáme niekoľko typov sediel, druhov, veľkostí (šírka a dĺžka) a tvarov. Nie každý je univerzálny a vhodný pre daného cyklistu, vzhľadom na rozdielu fyziológiu a individuálne požiadavky jazdca. Práve preto sme pre vás pripravili blogový článok, v ktorom si zhrnieme všetky dôležité aspekty, poďme na to.
Niekoľko informácií na úvod
Akú funkciu musí spĺňať cyklistické sedlo
Aký typ sedla je vhodný pre cyklistiku
Rozdiel medzi pánskym a dámskym sedlom
Šírka a výška sedla je rozhodujúca
Aké materiály sa používajú pri výrobe sedla
Niekoľko informácií na úvod
Pozrime sa spoločne na základné fakty o cyklistických sedlách, ktoré sú často využívané aj v športovej cyklistickej komunite:
- Nie je úplne normálne, že je sedlo nepohodlné pretože vás to môže časom úplne odradiť.
- Niekedy vás môže bolieť zadok iba z toho, že ste na bicykli dlho nejazdili
- Dobrou správou je, že ak máte zvolené ideálne sedlo, tak vaše pozadie sa tomu čoskoro prispôsobí
- Ak však po niekoľkých týždňoch jazdenia trpíte bolesťami, bude rozumnejšie sa poobzerať po novom type sedla.
- Pokiaľ ste v cyklistike nováčik, tak bude chvíľku trvať kým si na nový pohyb zvyknete.
- Vhodné sedlo by nemalo spôsobovať žiadne väčšie problémy (napr. nepohodlie, znecitlivenie, bolesť, odieranie či otlaky.).
Akú funkciu musí spĺňať cyklistické sedlo
Rovnako ako pri sedení na stoličke, tak aj na bicykli by sa mali nachádzať sedacie kosti v najnižšom bode panvy. Tie podopierajú váhu tela, čím sú pre sedlo kľúčové. Tak isto ako u mužov, tak aj u žien je klenba lonovej kosti veľmi dôležitá pri určení optimálnej šírky sedla.
Cieľom je znížiť tlak na tieto partie, aby sa predišlo znecitliveniu oblasti, ktorá je bohatá na nervy, cievy a svaly. Môžeme teda jednoznačne povedať, že šírka sedacej kosti sa medzi jednotlivcami líši. Práve preto výrobcovia cyklistických sediel vyrábajú modely v rôznych šírkach. Je zrejme že ženy majú o niečo širšie sedacie kosti, ako muži. Toto je dané genetikou a preto vyžadujú spravidla širšie sedlá.
Aký typ sedla je vhodný pre cyklistiku
Cestná cyklistika - Pre cestný bicykel sú vhodné dlhé a úzke cyklistické sedlá, ktoré majú minimálne polstrovanie a skôr aerodynamický tvar. V zadnej a strednej časti sa nachádza špeciálny výrez. Je to najmä kvôli čo najlepšiemu prenosu sily pri šliapaní.
Horská cyklistika - Pre horský bicykel je vhodné pohodlnejšie sedlo, ktoré je vhodné na striedavú jazdu pedálovania a jazde v stoji, ktorú v horskom teréne určite oceníte. Tieto sedlá sú širšie, mäkšie, majú uzavretú zadnú časť, aby sa špina z terénu nedostala na cyklistu.
Cyklokros a trekingová cyklistika - Sedadlá sú mäkšie ako horské modely s pohodlnou výstelkou, no zato dostatočne dimenzované aj na dlhé jazdy v zmiešanom teréne. Ak sa na to pozeráme zo všeobecnosti, tak ich môžeme zaradiť presne do stredu, medzi horské a MTB sedlá.
Mestská cyklistika - Pri tomto výbere môžete naraziť napríklad na špeciálne odpružené sedlá, ktoré sú oveľa pohodlnejšie, maximálne polstrovanie pre ešte vyšší komfort. Tieto sedlá umožňujú cyklistovi vzpriamenú polohu a sú teda určené na rekreačné používanie.
Detská a juniorská cyklistika - Tieto sedlá sú prispôsobené mladým jazdcom, či už šírkovo alebo aj dĺžkovo.
Rozdiel medzi pánskym a dámskym sedlom
Dámske a pánske sedlá sa už na prvý pohľad od seba odlišujú. Dámske sedlá sú podstate mäkšie, majú kratšiu dĺžku no zato sú širšie a lepšie prispôsobiteľné pre dámske sedacie partie. Väčšina dámskych sediel disponuje Women Body Geometry. Táto technológia zabezpečuje anatomický výrez zo skosenými stranami uprostred sedla. Zabezpečuje to dokonalé prúdenie krvi, optimálnu prácu svalov, zvýšený komfort a ochranu pred tlakom. V súčasnosti ich okrem MTB prevedenia pre hory nájdete aj v trekingovej a cestnej verzií. Pánske sedlá sú optimalizované naopak pre pánov. Sú výrazne užšie, menej polstrované a špeciálne navrhnuté, aby zvyšovali tlak na kľúčové partie.
Šírka a výška sedla je rozhodujúca
Je najdôležitejším parametrom pri výbere vhodného sedla. Len tak môže byť sedlo počas cyklistických tréningov maximálne komfortne. Cyklistické sedlá sa dodávajú v rôznych veľkostiach. Vhodnú šírku je možné zmerať takmer v každom cyklistickom obchode špeciálnou mierkou. Sedlá sa najčastejšie vyrábajú v šírkach 130, 143 a 155 mm. Rekreačné sedlá majú šírky 175 a 190 mm. Pýtate sa, ktorá šírka je najčastejšie u mužov a ktorá u žien? Muži majú najčastejšie 143 mm široké sedlo. Naopak ženy potrebujú najčastejšie 155 mm sedlo.
Skúste si nastaviť sedlo do optimálnej výšky. Ak je nastavené príliš vysoko, môže to spôsobiť, že budete presúvať svoju váhu zo strany na stranu. Naopak pri nízkom nastavení sedla budete uložení príliš nízko, čím narušíte geometriu, nebudete vedieť efektívne šliapať do pedálov a celkovo sa vám pôjde horšie. Nižší posed viete využiť napríklad pri prudkom zjazde, kedy potrebuje ťažisko presunú viac dozadu a dostať sa do vzpriamenejšej polohy. Na toto je ideálna teleskopická sedlovka. V štandardom prípade je potrebné nastaviť sedlo tak, že budete mať nohu vystretú len na 80 až 90 %.
Čo sa týka naklonenia sedla, to by sa dalo byť vo väčšine prípadov nastavené rovnobežne so zemou. Nastavenie prevediete jednoduchým spôsobom - uvoľnite imbusovú skrutku a upravte podľa individuálnej potreby.
Aké materiály sa používajú pri výrobe sedla
Sedlá sú vyrobené z rôznych materiálov, ktoré môžu ovplyvniť hmotnosť, ohyb, čas záberu, odolnosť, pohodlnosť a náklady.
- Syntetika - Prevažná väčšina sediel je vyrobená zo syntetických materiálov. Používa sa tvarovaná škrupina, pevná škrupina, gélová výstelka a poťah sedla. Sú ľahké a nenáročné na údržbu.
- Koža - Niektorí výrobcovia používajú ako poťah kožu, ktorá je veľmi pružná a rýchlo sa prispôsobí kontúram vašej postavy
- Oceľ - Sa používa najčastejšie na sedlové koľajnice, je pevná, spoľahlivá, má vyššiu váhu a vhodnejšia pre ťažších jazdcov.
- Hliník - Sa používa najčastejšie na sedlové koľajnice, sú mimoriadne pevné, ohybné, ľahšie ako oceľ a do istej miery pružné.
- Karbón - Sa používa najčastejšie na sedlové koľajnice, má veľmi nízku hmotnosť, je drahý a navrhnutý tak, aby pohlcoval určité vibrácie. Používa sa na cenovo najdrahších sedlách.
Páčil sa vám tento článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- Ako nastaviť tretry, kufre a pedále na vašom bicykli
- Shimano 105 Di2 je konečne tu! Spoznajte tento 12-rýchlostný systém
- Ako začať s triatlonom
Tím Najšport