Predstavujeme značku Fischer
02.11.2020

Predstavujeme značku Fischer

Rakúska značka Fischer patrí medzi stálice lyžiarskeho sveta. Na trhu pôsobí viac ako 90 rokov, počas ktorých si vybavenie od Fischera získalo srdcia milovníkov zimných športov po celom svete. Prečítajte si nasledujúci článok a spoznajte históriu a úspechy slávnej značky.

Z chudobných pomerov až na vrchol
Pôžičky, odchod mužov na front a ženy prvýkrát vo výrobe
Na scénu prichádza Fischer mladší
Keď nová metla naozaj dobre metie...
Po výsmechu zlato na olympijských hrách
Fischer vzkriesil bežecké lyžovanie
Chcete ľahké a skvele fungujúce lyže? Kúpte si vybavenie Fischer

Z chudobných pomerov až na vrchol

Zakladateľom dnes svetoznámej značky bol Rakúšan Josef Fischer, ktorý sa narodil 31. januára 1896 neďaleko mesta Ried na severe Rakúska. Pochádzal z pomerne skromných pomerov – jeho rodičia vlastnili malý domček s kúskom poľnohospodárskej pôdy, on sám sa po absolvovaní 4-ročnej školskej dochádzky vyučil u miestneho výrobcu vozov. Častý hlad v kombinácii s chatrným zdravotným stavom ale spôsobili, že malý Josef nebol schopný akejkoľvek práce. Istý cudzinec však malému Fischerovi vybavil pobyt vo viedenskom sanatóriu, odkiaľ sa chlapec vrátil ako zdravý, životaschopný mladík odhodlaný raziť si svoju vlastnú cestu životom. Silná motivácia uspieť viedla podnikavého Josefa k rozhodnutiu začať s vlastným podnikaním. Písal sa rok 1924...

Fischer od histórie až po súčasnosť

Pôžičky, odchod mužov na front a ženy prvýkrát vo výrobe

Úspešný príbeh lyží Fischer začína v skromnej drevenej stodole v meste Ried, kde Josef začína s drevárskou výrobou. Na prenájom dielne si však musí požičiavať od príbuzných, čo nie je dlhodobo udržateľné, preto sa rozhodne nájsť si spoločníka. Tým sa stáva jeho bývalý kolega Georg Grösslbauer. Preto sa firma po dlhé desaťročia volala Skifabrik Fischer & Grösslbauer. Prvé lyže vznikajú krátko po založení firmy, čo dokumentuje faktúra z konca januára 1925. Bola vystavená istému pánovi Klimeschovi z rakúskeho Welsu, ktorý si kúpil pár lyží s dĺžkou 220 cm. Výroba sa postupne rozrastá – Fischer zamestnáva niekoľkých tovarišov a produkcia sa behom pár rokov dvíha z 2000 na 10 000 párov lyží ročne. Každý pár sa starostlivo vyrába z jedného kusu dreva, aby sa zabezpečila rovnaká elasticita a vlastnosti každej lyže. Pracovný ruch u Fischera neutícha ani počas druhej svetovej vojny, kedy firma zásobuje armádu, konkrétne prieskumné jednotky. Fischer sa však musí vyrovnať s odchodom kvalifikovanej pracovnej sily – chlapi totiž postupne odchádzajú do vojny, vo výrobe ich tak nahrádzajú ženy.

Na scénu prichádza Fischer mladší

Krátko po vojne Fischerova firma vyrába sánky, kolobežky, ale aj tzv. rebriňáky slúžiace ako dôležitý dopravný prostriedok pre obyvateľstvo. Prioritou však ostáva výroba lyží z jedného kusu dreva, ktorá pokračuje až do roku 1952. Tento trend však nemá dlhé trvanie, do módy sa totiž dostávajú lyže vyrobené z viacerých vrstiev, ktorých fanúšikom je aj Josef Fischer mladší. Keď Fischer junior predstavil novú myšlienku otcovi, narazil na prudký odpor. Fischer st. pokladal za nezmysel najskôr drevo rozrezať a potom opäť spojiť, akurát iným spôsobom. Generačný konflikt nakoniec dopadol v prospech firmy – Fischer starší využil svoje technické znalosti a sám navrhol prvý lis na výrobu modernejších lepených lyží. Obaja tvrdohlavci pochopili, že k úspechu povedie len vzájomná spolupráca a odlišný prístup k výrobe lyží. Životná púť Fischera seniora končí v roku 1959 a vzácne firemné dedičstvo preberajú do svojich rúk jeho potomkovia, najmä však syn Josef.

Továreň Fischer Sport

Keď nová metla naozaj dobre metie...

Noví ľudia vo vedení sa snažia okamžite realizovať nové nápady, vízie a najmä modernejší marketingov prístup. Na formovaní spoločnosti sa v tých časoch významným spôsobom podieľali aj Fischerov priateľ Ernest Simharl a dizajnér Rudolf Ferch. Výsledky na seba nenechajú dlho čakať a v roku 1960 už export prevyšuje predaj v Rakúsku. Dochádza aj ku zmene vizuálu - v roku 1958 Rudolf Ferch vytvára nové logo v tvare trojuholníka, ktoré pretrváva prakticky dodnes. Reálne kontúry naberá aj nová továreň v Ried-Angerwaschene, ktorá sa čoskoro stane najväčšou továrňou na výrobu lyží na svete. Fischer sa neváha inšpirovať konkurenciou a v roku 1957 začína experimentovať s prepojením hliníka, ocele a dreva. Úspech prichádza v roku 1960, kedy sa na trhu objavujú legendárne lyže Alu Steel.

Fischer lyže

Po výsmechu zlato na olympijských hrách

Fischer sa s modelom Alu Steel snažil osloviť najlepších rakúskych zjazdárov, no veľký dojem na nich neurobil a členovia národného tímu ho najskôr vysmiali. Preto svoj produkt ponúkol Nemcom, ktorí o značke Fischer nepochybovali, ochotne lyže otestovali a na svahoch aj vďaka nim dosahovali o 4 až 5 sekúnd lepšie časy, než ich rakúski konkurenti. Definitívnu cestu ku sláve však značke priniesla až spolupráca s Egonom Zimmermannom, ktorý v Chamonix na MS 1962 v obrovskom slalome získal bronz. Nasledovalo zlato zo Sestrière a tiež z OH v Innsbrucku, kde sa navyše radoval aj bronzový Nemec Bartels. Úspechy na pretekoch (na fischeroch jazdil aj famózny Franz Klammer) mali očakávaný vplyv aj na predaj lyží Fischer – ten vzrástol o desiatky percent nielen v Nemecku, ale dokonca tiež v Japonsku.

Značka Fischer tak, ako ju nepoznáte

Fischer vzkriesil bežecké lyžovanie

V 70-tych rokoch Josef Fischer reaguje na stagnujúci vývoj v bežkárskom sektore. Vydal sa na prieskum do Škandinávie, kolísky bežkovania, kde sa v tom čase stále ešte vyrábali ťažké celodrevené bežky, ktoré sa rýchlo lámali. Počas spiatočného letu Fischer vytvoril náčrt modelu Europa 77 lyží s laminovaným dreveným jadrom obaleným v prvkoch zo sklenených vlákien. Nové bežky zvládli aj skúšku ohňom v podobe expedície Roberta Kittela z Viedne do Nice cez Alpy, pri ktorej Kittel prekonal cca 85 000 výškových metrov. Na športovom poli prišiel úspech v roku 1974 na MS vo Falune, kde tretina súťažiacich štartovala na fischeroch a z nich 7 pretekárov získalo medailu. Okrem toho sa na štarte a v cieli prvýkrát objavila reklama – samozrejme od Fischera. Nezáležalo, kto vyhral, víťazom bol vždy Fischer a trh v Škandinávii sa pre rakúsku značku definitívne otvoril...

Chcete ľahké a skvele fungujúce lyže? Kúpte si vybavenie Fischer

Značka Fischer, to sú predovšetkým roky výskumu a inovácií, ktoré prinášajú rukolapné výsledky. V súčasnosti firma zastrešuje komplexnú výrobu lyžiarskej výbavy, vrátane extrémne ľahkých lyží a lyžiarskych topánok, ktoré sa dokážu prispôsobiť anatómii lyžiarových chodidiel. Firma Fischer stála aj za vývojom dnes tak populárnych „šupináčov“, lyží so šupinkami na skĺznici, ktoré pomáhajú lyžiarom pri stúpaní. Rýchlejšie, ľahšie, lepšie – motto brandu presvedčilo také persóny ako Dario Cologna, Gabriela Soukalová, Ivica Kostelic, Marit Bjorgenová či Bjorn Daehlie. Pridáte sa i vy ku spokojným majiteľom a používateľom športovej výbavy značky Fischer?

O značke Fischer

Ak vás článok o značke Fischer zaujal, prečítajte si aj podobné:

Tím Najšport