Obzeráte sa po novom elektrobicykli? Čo tak vyskúšať úplne nový horský e-bike Trek Fuel EXe, ktorý vám poskytne úplne iný pohľad na elektrocyklistiku. Táto nová éra vyspelých elektrobicyklov je nielenže vyzerá skvele, má aj oveľa nižšiu hmotnosť, prepracovanú geometriu, výkonný motor, spoľahlivú batériu a vynikajúce komponenty. Poďme sa pozrieť, prečo by ste mali vlastniť tento elektrický bicykel práve vy.
5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o novom e-biku Trek Fuel EXe
Spoznajte všetky detaily e-biku
Ľahký, výkonný a tichý elektrobicykel
Pár slov na záver
5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o novom e-biku Trek Fuel EXe
- Na novom modeli nájdete jedinečný motor HPR50 od nemeckého výrobcu TQ. Elektromotor disponuje krútiacim momentom až 50 Nm. Tento motor je oveľa menší a má nižšiu hmotnosť, ako konkurenčné modely.
- Fuel EXe využíva odnímateľnú batériu o výkone 360 Wh.
- Celý bicykel môžete ovládať pomocou šikovnej mobilnej aplikácie Trek Central. Nájdete tu napr. informácie o jazde, batérií či nastavení motora.
- Zdvih prednej odpruženej vidlice je 150 mm a zadného tlmiča je 140 mm.
- Je najľahším elektrobicyklom vo svojej kategórií (trailové e-bike) pre rok 2023 a už teraz si ho môžete predobjednať v Najšporte.
Spoznajte všetky detaily e-biku
Motor a hmotnosť
Cele srdce bicykla je umiestnene v strede Fuelu EXe. O pohon sa stará nová moderná jednotka od spoločnosti TQ, konkrétne ide o model HPR50. Bezpochyby môžeme tvrdiť, že táto špičková technológia umožnila treku vytvoriť jedinečný e-bike, ktorý doslova láme rekordy. Trek spolu s TQ predstavili novú éru ľahkých elektrobicyklov. Latku nastavili naozaj vysoko, preto budú mať mnoho technologické spoločnosti čo robiť, aby ich dobehli. Pohonná jednotka (samotný elektromotor) váži iba 1850 g a jedná sa o vôbec najľahší e-motor na svete.
Geometria a oveľa viac zdvihu
Trek však zašiel ešte ďalej a vylepšil aj samotnú geometriu, ktorá trailových jazdcov pri zjazde vôbec neobmedzuje. Celkové usporiadania oproti Fuel EX je mierne odlišný. Najviditeľnejšou zmenou je tvar rámu a celkovú usporiadanie všetkých komponentov. Horná rámová trubka sa rozdeľuje v mieste stretu so sedlovou trubkou. Nad spodnou konzolou je umiestnený tlmič, ktorý je pripevnený k rámu. Výhodou nízkej hmotnosti je aj celokarbónový rám, ktorý nájdete pri všetkých modeloch.
Zdvih zadného tlmiča je 140 mm, v porovnaní s elektrickým bratom Fuel EX, ktorý má zdvih len 130 mm je tento bicykel oveľa agresívnejší. Predá vidlica disponuje odpružením v rozsahu 150 mm. Trek naďalej používa systém ABP, čo znamená Acitve Braking Point (reťazové vzpery sa stretávajú so sedlovými vzperami, čim sa izoluje brzdná sila od systému odpruženia). Jazda je tak oveľa plynulejšia aj počas prudkého brzdenia. Celý hardware je vyrobený z nehrdzavejúcej ocele a všetky otočné body sú uchytené kvalitnejšími skrutkami.
Ani nebudete vedieť že ich máte
Trek Fuel FXe 2023 má rúrkovité vedenie káblov bŕzd a radenia, takže pri výmene bowdenou už viac nestratíte nervy tým, že nemusíte odstraňovať žiadne časti pohonnej jednotky. To je obrovské plus pokiaľ sa jedná o údržbu e-biku. Taktiež na ráme nájdete integrovaný protektor na ochranu rámu v prípade narážania reťaze a priestor pre jednoduché umiestnenie cyklistickej fľaše - zmestí košík, ktorý pojme až 600 ml fľašu. Zaujímavosťou je aj Knock Block, ktorý je už na trhu nejaký ten rok. Pomáha vám, aby sa riadidla nepretočili.
Ľahký, výkonný a tichý elektrobicykel
Ľahké elektrobicykle nie sú na trhu žiadnou novinkou. Postačí, ak sa pozriete na konkurenčný Lapierre eZesty, Specialized Turbe Levo SL či Orbea Rise. Vždy však existuje priestor pre vylepšenie, či už sa jedna o výkon, rozsah, geometria. Výkonná pohonná jednotka od spoločnosti TQ Harmonic Pin Ring využíva technológiu HPR50, ktorá je vďaka jedinečnému dizajnu bezúdržbová, kompaktná a efektívna. Pri tomto type elektromotra vďaka integrovaným voľnobežkám a vnútorným komponentom z nízkym odporom máte pocit, ako by ste šliapali bez prídavnej asistencie.
Verte či nie motor poskytuje výkon až 300 W a krútiaci moment 50 Nm, čo je poriadna nálož na takúto zmenšenú verziu elektromotora. Aj toto môže byť dôvod prečo spoločnosť Trek zaraďuje tento e-bicykel do kategórie stupňa so strednou asistenciou podpori. Len pre porovnanie, elektromotor modelu Specialized Turbo Levo SL generuje krútiaci moment až 35 Nm. Trek v spolupráci s TQ sa snažili vytvoriť čo najtichší elektromotor a skutočne sa im to podarilo. Motor na Fuel EXe HPR50 je taký tichý, že poskytuje prirodzený pocit z jazdy, “ako keby ste jazdili na normálnom trailovom bicykli”. Spoločnosť tvrdí že použili veľmi silný elektromotor v kombinácií s nízkym prevodovým pomerom, čo dokáže motor rozbehnúť na tronásobne nižšie otáčky, ako bežný elektromotor. Tak isto nedochádza k takmer žiadnemu oneskoreniu Q-faktora.
Ako jazdec máte v ponuke 3 základné jazdné režimy, ktoré sú prispôsobené pre aplikáciu Trek Connect, ktorá zahŕňa všetky úrovne asistencie, vrátane kadencie a rôznych režimov. Ovládanie dokonale zapadá medzi riadila rukoväte a brzdovú páku. Disponuje len 3 tlačidlami a prekvapí vás aj režim asistencie pri chôdzi, čo využijete najmä vo veľmi prudkých stúpaniach, kedy je nutné zosadnúť s bicykla.
Pár slov na záver
Pre tých, ktorí majú hlboké vrecka bude Trek Fuel EXe vo verzii 9.9 vybavený najvyššou triedou TyreWiz na monitorovanie tlaku v pneumatike a AirWizz na monitorovanie tlaku vo vašej vidlici a tlmiči. Všetko bude navyše prepojené so šikovnom aplikáciou, ktorá vám poskytne všetky užitočné informácie, praktické kalkulačky, nastavenia, určí váš dojazd, pokiaľ zadáte vaše údaje (hmotnosť, výška a pod.) a pod. Nezostáva nič iné, len sa tešiť na príchod nového modelu 2023. V predpredaji je aj v našom e-shope od septembra 2022, veríme že sa zastavíte.
Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- Cyklistika a jóga, ako spolu súvisia
- 7 najčastejších chýb pri jazde na elektorbicykli
- 10 Guinessových rekordov v cyklistike
Tím Najšport