Radenie a celý prevodový systém je spolu s brzdami jednou zo základných mechanických funkcií na bicykli. Hlavnou úlohou prevodového systému je pomôcť jazdcovi čo najlepšie a najefektívnejšie využiť vynaloženú energiu a svalovú výdrž. Naučiť sa správne radiť sa na prvý pohľad môže zdať ako banálna záležitosť, no opak je pravdou. Postup pri prevode a efektívne radenie je niečo, na čom môžu pracovať aj skúsení cyklo-veteráni.
Správne a presné radenie nielenže zvýši vašu rýchlosť, ale tiež zlepší pohodlie jazdy a vytrvalosť pri dlhých jazdách. Správne pochopenie základov prehadzovania môže úplne zmeniť spôsob, akým ste doposiaľ jazdili. V tomto článku si do detailov rozoberieme ako zlepšiť túto techniku a nezaostávať za profesionálmi.
Základy radenia
Ako radiť
Ako voliť prevody
Niekoľko typov na správne radenie
Základy radenia
Na úplný začiatok si ujasníme niekoľko základných informácií, ktoré budete potrebovať pre správne radenie na vašom bicykli:
- Koľko prevodových stupňov majú vaše stredové prevodníky (najčastejšie bývajú 3, 2 alebo 1 prevodník).
- Zistite koľko prevodov má vaša kazeta (najčastejšie sa pohybujú od 7 do 10, ale nájdete aj 11 či 12 prevodovú kazetu).
- Nakoniec tieto čísla vynásobte a zistíte, koľko rýchlostných stupňov má váš bicykel (príklad: 3 x 9 = 27 prevodových stupňov, tzv. rýchlostí).
- Aký radiaci mechanizmus je na bicykli osadený. Najčastejšie používaný je dvojpáčkový systém radenia - predný a zadný je ovládaný dvoma páčkami na zvýšenie a zníženie prevodu. Niektoré druhy bicyklov využívajú aj jednopáčkový (v súčasnosti veľmi málo) alebo otočný systém radenia (najmä na detských bicykloch). Profesionálny jazdci používajú špeciálne radenie.
Ako radiť
Pedálovanie na bicykli by malo byť za každých okolností rovnomerné a pravidelné. Raďte akonáhle potrebujete zvýšiť alebo znížiť výkon. Nikdy neprehadzujte tak, ako sa vám zapáči. Pretože aj radenie má svoje presné pravidlá. Je dôležité sa vyhnúť nesprávnemu radeniu, opotrebeniu, zničeniu alebo padnutiu reťaze. Následne opravy vás môžu stáť desiatky eur.
Ak je reťaz veľmi napnutá, tak je prehadzovanie oveľa náročnejšie. Naopak, vždy raďte keď je reťaz uvoľnená, pretože sa vyhnete opotrebeniu zubov alebo roztrhnutiu. Keď chcete prehadzovať počas jazdy do kopca zmiernite tempo a znížte tlak na pedále. Prehadzujte len ak pedálujete v smere jazdy nikdy nie naopak. Zaručene vám padne reťaz a budete zbytočné špinavý od oleja. Tak isto prehadzujte postupne, nikdy nie naraz niekoľko prevodových stupňov.
Ako voliť prevody
Všimnite si, že predné prevody sú zoradené od najväčšieho ozubeného kolieska po najmenší. To znamená že najväčší prevod (napr. č. 3) zaradíte ak idete dolu kopcom, alebo rýchlo po rovine. Stredný prevod (napr. č. 2) má univerzálne použitie pre mierne stúpania, rovinky a pod. Najnižší prevod (napr. č. 1) je zároveň najľahší a využíva sa pri jazde do kopca. V súčasnosti už tento princíp postupne mizne, pretože u mnohých nových modeloch je len 1 prevodový stupeň.
Zadné prevody sú zoradené od najmenšieho po najväčší. Tento systém vám umožňuje jednoducho radiť prevody (viď priložený obrázok). Najmenšie pastorky sú najťažšie (napr. č. 10, 9, 8, 7, 6) a určené na jazdu dolu kopcom alebo po rovine. Naopak najväčšie pastorky sú najľahšie (napr. 5,4,3,2,1) a určené na jazdu od miernych kopcov pre veľké stúpania.
Naučte sa správne kombinovať prevody podľa počtu predných a zadných prevodov. Keď jazdíte do prudkého a mierneho kopca používajte kombináciu najľahšieho predného a zadného prevodu (napr 1 x 1, 2, 3, 4, 5). Keď jazdíte v zmiešanom teréne a po rovine používajte kombináciu univerzálneho stredného prevodu vpredu a v strede (napr. 2 x 3, 4, 5, 6, 7). Po rovine a dolu kopcom využívajte kombináciu najťažšieho predného a zadného prevodu (napr. 3 x 6, 7, 8, 9, 10). Vyhnite sa križovaniu reťaze zaradením najľahšieho a najťažšieho prevodu (napr. 1 x 8, 9, 10 alebo 3 x 1, 2, 3).
Niekoľko typov na správne radenie
1. Predvídajte terén a naučte sa správne radiť do kopca
Naučte sa radiť pred začiatkom stúpania, nie v polovici cesty. Raďte už vtedy, keď rýchlejšie spomaľujete a vyvíjate tlak na pedále. Ak jazdíte do kopca, tak vždy podraďte postupne o jeden prevodový stupeň nižšie a uvoľníte predtým tlak na pedále. Nájdite si na to napríklad menší sklon svahu, alebo sa rýchlejšie rozbehnite a pri spomaľovaní (znížení tlaku na pedále) raďte. Týmto spôsobom šetríte opotrebenie celej radiacej sústavy.
2. Neraďte súčasne oboma prevodovými stupňami
Pre zjednodušenie radenia prevodových stupňov a minimalizáciu namáhania radiacej sústavy neraďte súčasne prešmykač a prehadzovačku. Vyhnite sa krížovému reťazeniu, aby nedošlo ku poškodeniu, pretrhnutiu alebo padnutiu reťaze.
3. Neprehadzujte ak bicykel stojí
Neodporúčame prehadzovať radiacou pákou pri stojacom bicykli, aby nedošlo k rozladeniu prehadzovačky a prešmykača.
4. Neraďte prehadzovačku pod tlakom
Nikdy neprehadzujte ak je reťaz pri zábere pod veľkým tlakom. Práve naopak, tesne pred preradením zmiernite tlak na pedále a ľahko prehadzujte.
5. Dodržujte správne radenie a majte prehľad o zaradenej rýchlosti
Dodržujte vyššie popísané správne radenie na svojom bicykli alebo elektrobicykli, aby ste nekrižovali reťaz na prevodníkoch.
6. Starajte sa o radiací mechanizmus
Po každej jazde vám odporúčame udržať hladký chod radiaceho mechanizmu čistením a mazaním reťaze, prevodníkov a kazety. Minimálne raz za rok skontrolujte opotrebenie reťaze a vyčistíte kazetu od nánosov a nečistôt.
7. Skladujte bicykel správne
Pokiaľ bicykel skladujete a nepoužívate počas zimnej sezóny, odporúčame vám zaradiť najnižší prevod na stredovom prevodníku (prešmykači) a najvyšší prevod na kazete (prehadzovačke). Tento spôsob uvoľní rameno prehadzovačky a šetrí jeho pružinu. Samozrejme na takto sprevodovanom bicykli (napr. 1/9) nikdy nejazdíme. Zaradenie prevodu slúži iba v prípade niekoľkomesačného skladovania.
Ak vás táto téma zaujala, prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- 5 problémov s bicyklom, ktoré si dokážete opraviť sami
- 10 Najdôležitejších doplnkov na bicykel
- Poradíme vám, ako namontovať omotávky na cestný bicykel
Tím Najšport