Plášť je jediným styčným bodom bicykla s povrchom zemským. Pneumatiky preto vyberajte tak, aby poskytli čo najlepší pomer rýchlosti, priľnavosti a prejazdnosti v danom teréne. Naučte sa čítať rozmery plášťov a vyberať vhodné typy podľa vášho bicykla či preferovaného povrchu.
Rozmer plášťov
Výber plášťov podľa typu bicykla
Výber plášťov podľa typu povrchu
Ako vybrať dušu na bicykel
Rozmer plášťov
Rozmery plášťov na bicykel bývajú uvedené na jej bočnej strane. Najčastejšie sa stretávame s dvomi typmi označovania rozmerov:
- Francúzske značenie - zapisuje sa ako priemer ráfika, resp. plášťa (napr. 700) x šírka pneumatiky (napr. 23). Čísla sú udávané v milimetroch. Toto značenie sa používa u cesťákov či trekkingových bicyklov.
- Značenie v palcoch - zapisuje sa ako vnútorný priemer plášťa (napr. 29) x šírka plášťa (napr. 2.0), pričom čísla sú udávané v palcoch. Toto označenie je časté u pneumatík pre MTB.
Výber plášťov podľa typu bicykla
Parameter šírky má značný vplyv na rýchlosť jazdy, priľnavosť pneumatiky či celkovú stabilitu bicykla. Pri výbere plášťov sa však nemusíte striktne držať šírky pôvodných pneumatík alebo plášťov, ktoré ste doteraz používali. Vo všeobecnosti platí, že na tvrdý a pevný povrch (napr. asfalt) sa hodia úzke plášte (nižší odpor, vyššia rýchlosť), do terénu zasa široké (oveľa lepšia stabilita a priľnavosť).
MTB a krosové bicykle - V prípade mountainbikov, all-mountain bicyklov a vrtkých cross-country modelov sa obúvajú plášte so šírkou od 1,8 až po 2,4 palca. V prípade freeridov a bajkov určených na zjazd sa jedná o pneu šírky 2,5 - 3,0 palca. Na enduro sa obúvajú dokonca ešte širšie pneu – ich výhodou je skvelá prejazdnosť a tlmenie nárazov, nevýhodou zasa vyšší valivý odpor. Do terénu sú však ako stvorené.
Cestné bicykle - Drvivá väčšina cesťákov je postavená na plášťoch s priemerom 700 mm. Pretekárske stroje sú vybavené najužšími pneu so šírkou od 18 do 23 milimetrov. Pre bežné jazdenie, lepšiu stabilitu a vyšší komfort sa však odporúčajú plášte o 2 až 5 mm širšie. Ak je pre vás najdôležitejšie práve pohodlné zvezenie, choďte pokojne do šírky nad 30 mm.
Výber plášťov podľa typu povrchu
Pred výberom pneumatík na bicykel skúste reálne odhadnúť, na akom povrchu budete väčšinou jazdiť. Ak to bude cesta alebo iný tvrdý, pevný a minimálne členitý povrch, vyberajte hladké a nie veľmi široké plášte. Čím nižší valivý odpor, tým menej síl vás bude jazda stáť. Vhodné sú napr. slicky (hladké pneu so sotva rozpoznateľným dezénom) alebo semi-slicky (s relatívne hladkým stredom a štuplíkmi po stranách pre lepší záber v zákrutách).
Ak plánujete jazdiť v teréne či lese, oceníte širšie plášte s výbornou priľnavosťou a členitým dezénom, ktorý vás podrží pri jazde po kamenistom povrchu či prejazdoch cez korene – pre takýto povrch sa odporúčajú vyššie štuplíky. V teréne treba počítať tiež s výskytom blatistých úsekov, v ktorých sa osvedčil dezén s väčšími rozostupmi štuplíkov. Pneumatiky so širšie rozloženými štuplíkmi nenaberajú toľko blata, ako iné plášte.
Ako vybrať dušu na bicykel
Pri výbere duše je dôležité poznať priemer a šírku plášťa – práve podľa týchto parametrov vyberiete aj vhodný rozmer duše. Pokiaľ ide o ventil, môžete si vyberať medzi galuskovým alebo automobilovým ventilom (označuje sa tiež ako „auto“). Galuskový ventil dovoľuje nafúkať pneu na vyšší tlak, preto sa používa napríklad u cestných bicyklov.
Fajnšmekri, sledujúci každý gram navyše, pravdepodobne siahnu po odľahčených dušiach - v tomto prípade sa však hodí ich kombinácia s plášťom s ochranou proti prepichnutiu, keďže ultralight duše sú náchylnejšie na defekt. Tieto starosti minimalizujete pri jazdení s bezdušovými pneumatikami, i keď aj tie sa dajú prepichnúť. Ich repas je však relatívne jednoduchý a nevyžaduje zhodenie samotnej pneumatiky. Podrobnejšie sme sa problematike bezdušových plášťov venovali v článku výhody a nevýhody bezdušových plášťov.
Ak vás článok o tom ako vybrať dušu a plášť na bicykel zaujal, tak si prečítajte aj ďalšie podobné blogy:
- Ako vybrať dobrú pumpu na bicykel
- Správna výbava na jednodňovú cykloturistiku
- 5 krokov ako opraviť defekt na bicykli
Tím Najšport