Cyklistická pumpa je jedným z najzákladnejších nástrojov a cyklodoplnkov, ktorý musí mať každý dobre vybavený cyklista. Všetky pumpy sú navrhnuté tak, aby jednoducho slúžili a splnili všetky požiadavky na nafúknutie bicykla alebo elektrobicykla. Niekedy to však môže byť celkom problém. Preto sme spísali niekoľko základných pravidiel, ako vybrať cyklistickú pumpu. Tiež si povieme, ako rozdeľujeme pumpy a aké základne parametre by mala mať každá dobrá pumpa, poďme na to!
Ako rozdeľujeme cyklistické pumpy?
- Veľká podlahová pumpa (dielenská pumpa)
Aké druhy ventilov poznáme?
Cyklistickú pumpu si vyberáte podľa toho, aký druh venitlu máte na bicykli alebo elektrobicykli. Najčastejšie býva na bicykloch osadený autoventil AV a francúzsky/galuskový ventil FV/SV. Mnoho moderných púmp možno adaptovať na štandardné druhy ventilov. Väčšina má zabudovaný AV a FV priamo v sebe, takže nemusíte dokupovať zbytočné koncovky a adaptéry.
AV - Autoventil je v súčasnosti najrozšírenejší a osadený na všetkých typoch horských bicyklov. Je jednoduchý na obsluhu, pretože rovnaký nájdete na svojom štvorkolesovom tátošovi a tak nie je problém dofúkať bicykel na akejkoľvek pumpe.
FV/SV - Francúzsky/Galuskový ventil s priemerom 6 mm sa používa u väčšiny drahších modelov bicyklov a elektrobicyklov. Niekedy môžete natrafiť na ventilky o rozmeroch 50 mm, 60 mm, 80 mm. Všeobecne zvládajú vyšší tlak a nájdeme ich v dlhších cestných kolesách (ráfikoch).
DV - Dunlop ventil sa v minulosti používal aj u nás, teraz je rozšírený najmä v zahraničí a v Európskych krajinách ako je napr. Holandsko a Belgicko.
RV - Regina ventil u nás na Slovensku prakticky nenájdete. Používa sa výhrade v Taliansku. Vyzerá veľmi podobne ako DV ventil.
Ako rozdeľujeme cyklistické pumpy?
1.) Veľká podlahová (dielenská) pumpa
Každý cyklista potrebuje kvalitnú a výkonnú pumpu. Tie najkvalitnejšie sú samozrejme dielenské resp. podlahové pumpy. Ak si riešite domácu dielňu, tak práve táto pumpa by mala byť jednou z vašich prvých nákupov. Pumpa je pre svoje vlastnosti a hmotnosť najčastejšie vyrobená z odolného plastu alebo hliníku. Je osadená tlakovým nanometrom pre určenie tlaku v baroch (bar) a PSI. Prednosťou je veľmi ľahké nafúknutie kolesa, pumpa znesie vyšší tlak - väčšinu púmp môžete použiť aj na nafúknutie plášťov cestných bicyklov.
2.) Malá ručná pumpa (minipumpa)
Prenosné cyklistické pumpy sú navrhnuté pre občasné alebo núdzové použitie v teréne. Ich prednosťou je že sú ľahké, kompaktné, menšie a skladnejšie. Nevýhodou je pomalšie a čiastočne nepohodlné fúkanie. Prevažnú časť môžete umiesť na rám, medzi skrutky košíka a závit rámu a šetriť tak miesto v ruksaku.
3.) CO2 Pumpičky
Fungujú na báze stlačeného oxidu uhličitého. Sú najúčinnejšou a najrýchlejšou formou nafúknutia pneumatík behom niekoľkých sekúnd. Najčastejšie sa používajú pre bezdušové systémy, kedy potrebujete v pomerne krátky čas vyvinúť vyšší tlak a pod. Ich nevýhodou je jednorázové použitie a vytváranie zbytočného odpadu.
4.) Vysokotlaková pumpa
Slúži na dofúkanie vzduchovej vidlice a tlmiču, kedy je potrebné vyvinúť obzvlášť vysoký tlak, ktorý by bežná pumpa nezvládla. Tlak na dofúknutie tlmiacej jednotky sa udáva podľa hmotnosti jazdca a je uvedená na bočnej strane vidlice alebo tlmiču. Ďalšie informácie o tlaku v jednotlivých vidliciach nájdete na oficiálnej stránke výrobcu. Maximálny tlak je približne 300 psi. Pumpa je vybavená presným nanometrom pre dôkladné nafúknutie. Pumpa sa ľahko zmestí do batoha, má veľmi malý rozmer a nízku hmotnosť.
5.) Klasický kompresor
Môžete tiež zvážiť použitie vzduchového kompresora napojeného z batérie, prípadne zo zapaľovania auta alebo priamo z elektriky. Vzduchový kompresor poháňaný batériou je populárny medzi profesionálnymi cyklistami. Umožňuje ľahké nafukovanie, presný tlak a je mimoriadne kompaktný.
Na čo treba dávať pozor pri kúpe cyklistickej pumpy?
Tlak
Nie je tak veľa cyklistov, ktorí naozaj potrebujú pumpu s maximálnym tlakom 260 psi s výnimkou cestnej cyklistiky. Na klasické horské a krosové bicykle nevyužijete tlak vyšší ako 40 psi. Niektoré značky ponúkajú modely púmp špecifické pre cestne alebo horské bicykle.
Potrebný objem
Objem pumpy je rovnako dôležitým faktorom ako tlak. Vysokoobjemová pumpa je vhodným nástrojom pre dosiahnutie optimálneho tlaku v pneumatikách za pár sekúnd a takmer bez minimálnej námahy. Naopak tieto pumy majú nízky maximálny tlak a nedokážu bodovo vyvinúť vysoký tlak napr. pre tlmiče alebo vidlice. Pre klasické bicykle Vám bude postačovať kompresor.
Váha
Rovnako ako ostatné parametre a váha je dôležitým faktorom pri kúpe cyklistickej pumpy. Ak chcete nosiť pumpu so sebou na cyklovýlety, potrebujete ľahkú a odolnú minipumpu. Drahšie varianty a sa vyrábajú z hliníka prípadne z uhlíkových vlákien, existujú aj drahšie alternatívy kompozitných materiálov. Tie lacnejšie sa vyrábajú z plastu a stoja len niekoľko pár eur.
Materiál
Čím kvalitnejšia konštrukcia a použité materiály, tým je pumpa drahšia a aj niečo znesie. Najlacnejšie varianty sú vyrobené z plastu a pri silnom používaní sa ohýbajú. Kovové a hliníkove sú omnoho pevnejšie, odolnejšie a vydržia vyššiu záťaž.
Údržba
Väčšina modelov najmä tých lacnejších je bez údržbová. Drahšie pumpy, ktoré možno považovať za dlhodobejšiu investíciu a disponujú celým radom náhradných dielov (napr. tesnenie hlavy ventilov a pod.).
V následujúcom článku Vám poradíme - Aké sú najlepšie cyklopočítače a GPS. V následujúcich článkoch sa dozviete, akým spôsobom môžete servisovať alebo ako si vybrať cyklistické príslušenstvo príslušenstvo na svoj bicykel alebo elektrobicykel:
- Ako si pripraviť bicykel na jazdu už teraz!
- Ako sa správne obliecť na bicykel
- Ako vybrať správny cyklopočítač
- Chráňte svoj bicykel pred krádežou
Tím Najšport.sk