Opotrebovanie plášťov a duší je nevyhnutnou súčasťou životného cyklu každého bicykla či elektorbicykla. V tomto článku vám poradíme, prečo by ste mali ekologicky a šetrne recyklovať plášte na vašom dvojkolesovom tátošovi a ako z nich aj po skončení životnosti vyťažiť maximum.
Či už sa rozhodnete staré plášte recyklovať alebo ich použiť na niečo iné je potrebné vedieť, ako predĺžiť ich životnosť. Taktiež vám poradíme, kedy je ideálny čas na výmenu plášťov, ako ich kontrolovať
Ako zistíte, či sú vaše plášte a duše opotrebované?
Ako znížiť opotrebovanie plášťov?
Buďte kreatívny! Použité opotrebované plášte alebo duše na niečo prospešné
Ako recyklovať plášte a duše
Pár slov na záver
Ako zistíte, či sú vaše plášte a duše opotrebované?
Ak si chcete zaistiť bezpečnosť a zachovať optimálnu priľnavosť plášťov, je dôležité vedieť, kedy vymeniť plášte. Spoznáte to tak, že dezén je výrazne vyjazdený a plášte začínajú v blízkosti ráfika praskať. Na bočných stranách badať zárezy a ryhy. Varovným signálom môžu byť aj atypické hrbole a vydutia plášťa. Ak je viditeľná prasklina na plášti, ktorá presahuje do duše, je najvyšší čas ho vymeniť za nový. Taktiež je vhodné kúpiť nový plášť pokiaľ je trakcia zlá, často sa dostávate do šmyku, čím sa znižuje vaša bezpečnosť. Niektoré problémy sa dajú opraviť, iné zase nie.
Ako znížiť opotrebovanie plášťov?
Niektoré plášte sa opotrebúvajú rýchlejšie, ako iné. Práve preto si vyberajte plášť, ktorý najlepšie vyhovuje vašim požiadavkám. Berte v úvahu ako a kde. Napríklad ľahký plášť s mäkšou zmesou bude pravdepodobne vhodnejší na preteky a bikemaratóny. V prípade bežnej tréningovej jazdy bude mať takýto plášť vyššiu mieru opotrebovania, ako stredne tvrdý odolnejší plášť. Jazdný štýl tiež zohráva kľúčovú úlohu na životnosti a opotrebení plášťa.
Vyhýbajte sa ostrým predmetom, skalným úlomkom a sklu, ktoré by mohlo spôsobiť prepichnutie plášťa a duše. Taktiež sa vyhýbajte výmoľom, dieram a snažte sa odľahčiť bicykel v nerovnom teréne. Výrazne vám pomôže predĺžiť životnosť plášťov aj ich skladovanie. Skladujte plášte pri optimálne izbovej teplote, mimo dosahu slnka a výrazných zmien teplôt (mrazy alebo príliš horúce prostredie nad 50 °C).
Buďte kreatívny! Použité opotrebované plášte a duše na niečo prospešné
Aj po znížení výkonu a trakcie plášte nevyhadzujte. Pokiaľ potrebujete určite si kúpte novú sadu. Staršie plášte môžete použiť a namontovať ich neskôr, keď nebude maximálna trakcia a jazdné vlastnosti na prvom mieste. Opotrebovaná, ale zato bezpečná pneumatika úplne postačuje na dochádzanie do práce a na relaxačné jazdy. Ďalšou možnosťou je ich darovať niekomu, kto by ich ešte dokázal využiť.
Existuje však množstvo spôsobov, ako použiť staršie duše. Využite starú vyradenú dušu, ako ochranu na zadný rám, aby reťaz nenarážala do rámu alebo ako ochranu laku pred odieraním popruhov cyklistickej tašky. Dušu je možné použiť ako cvičený pás. Môžete si vytvoriť napríklad improvizovaný stojan na bicykel. Dušu si tiež môžete nastrihať a používať malé gumičky alebo použiť na záhrade.
Ako recyklovať plášte a duše
Recyklácia je aktuálne najzodpovednejším spôsobom likvidácie plášťov a duší. Rozhodne si treba uvedomiť že duše a ani plášte nepatria do komunálneho odpadu. Je ich potrebné likvidovať na zbernom dvore určených mestom alebo obcou. Taktiež ich môžete odovzdať do predajného miesta. Obe miesta by mali byť označené, ako miesto spätného odberu plášťov a pneumatík. Odovzdanie starých pneumatík na recykláciu vás nebude stáť ani cent navyše. Všetky poplatky na likvidáciu sú zahrnuté už v cene zakúpeného tovaru. Obchody a zberné dvory sú povinné od vás tento odpad prebrať.
Cyklistické plášte obsahujú najmä syntetickú gumu, prírodnú vulkanizovanú gumu, vystuženie a olej. Viac ako 80 % zloženia pneumatiky obsahuje gumu z čoho asi polovica pochádza z prírodného kaučuku. Na vystuženie sa používa najmä oceľový drôt a na drahších plášťoch kevlar.
Na rozdiel od duší, ktoré často obsahujú len jednu zložku napr. TPU, butyl alebo latex, tak plášte disponujú viacerými zložkami. To komplikuje ich recykláciu, najmä ak je pätka plášťa vystužená kevlárom alebo drôtom. Množstvo nových vývojárskych spoločnosti tvrdí, že je lepším riešením na zníženie dopadu na životné prostredie oprava starších plášťov, ako samotná recyklácia, ktorá je komplikovaná.
Niektoré značky, ako napr. Continental sa začali zameriavať na obnovu dezénu na opotrebovaných pneumatikách. Čím vzniká úplne nový projekt recyklácie pneumatík. Značka Schwalbe aktuálne vyrába plášte, ktoré sú recyklovateľné. Projekt komplexnej recyklácia bude spustený čoskoro.
Pár slov na záver
Recyklácia vždy bola a bude energeticky a finančne náročná pre obe strany. O staré plášte a duše koniec koncov nie je veľký záujem. Najčastejšie sa používa ako druhotná surovina v podobe gumového granulátu, ktorý sa používa na výrobu gumených dlaždíc a trávnikov, pridáva sa do zmesi asfaltu, používa sa na výrobu strešných asfaltových šindľov a tartanov. Vedeli ste, že vo voľnej prírode je doba rozkladu pneumatiky asi 400 rokov? Okrem toho tieto zložky uvoľňujú nebezpečné látky, ktoré sa dostávajú do pôdy, vzduchu a vody.
Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- Najlepšie suplementy pre každého cyklistu
- Poradíme vám, ako vybrať vhodné sedlo na bicykel
- Poradíme vám, ako namontovať omotávky na cestný bicykel
Tím Najšport